Schrijftip #31 Hoeveel achtergrond informatie geef je?

Het was eigenlijk de bedoeling dat dit bericht een week eerder online zou komen, maar vorige week hadden wij geen internet. Dan merk je hoe afhankelijk je ervan geworden bent. Nu heb ik het onderwerp wat ik deze week zou bespreken verplaatst en deel ik vandaag alsnog een schrijftip met je.

Achtergrondinformatie
In het Engels wordt dit ook wel ‘backstory’ genoemd, alle dingen die gebeurd zijn in het leven van je personage voordat de lezer hem of haar ontmoet. Deze gebeurtenissen hebben het personage gevormd en gebracht tot de plek waar hij of zij nu is. En hoewel die informatie interessant is en vaak ook belangrijk voor het verhaal, is het niet prettig als je ál deze informatie deelt.

Ik schreef in het vorige bericht al iets over achtergrondinformatie, dat ik de Samen! serie niet begon met alle details over het overlijden van Fleurs vader. Waarom niet? Zie het als een eerste ontmoeting die je met iemand hebt, dan vertel je ook niet alles wat je tot op dat moment is overkomen. Allereerst kost dat heel veel tijd en ten tweede vindt niet iedereen dat even interessant. Als iemand daadwerkelijk interesse in je toont, zullen ze vragen stellen en in de loop van de tijd dingen over je ontdekken.

Echte leven vs fictieve wereld
Wat dat betreft verschillen de echte wereld en de fictieve wereld niet van elkaar. Inmiddels zijn Jaap en ik drie jaar samen en bijna een jaar getrouwd (oké, dat bijna moet je met een korreltje zout nemen) en ik ontdek nog wekelijks nieuwe dingen over Jaap. Verhalen over zijn jeugd, als hij die op onze eerste date zou hebben verteld, zou ik dat wellicht een beetje raar hebben gevonden 😉 Zo gaat het in een boek ook, je leert een personage beter kennen en wilt steeds meer over hem of haar weten.

Verweven
Het is belangrijk om het achtergrondverhaal van je personage te verweven in het verhaal. Dat is wel makkelijker als je zelf weet hoe je personage in elkaar steekt en hoe hij of zij de persoon geworden is die hij of zij nu is. Een van de beste manieren is een personagedossier aan te leggen. Zo kan je de informatie over het personage gedoseerd uitstrooien over het boek. Maar overdrijf niet. Ik heb van elk lid van de familie Van den Heuvel-Hofman een uitgebreid dossier, wat ze leuk vinden om te doen, welk eten ze lekker vinden, maar dit komt niet in elk boek over elk personage even duidelijk naar voren.

Mysterie
Juist door niet alle informatie meteen te delen, creëer je een mysterie. Het is jammer dat mijn verhaal De stad nog niet als boek is verschenen, want dat is een goed voorbeeld van informatie die ik druppelsgewijs deel, waardoor je aan het einde van het boek pas een compleet beeld van het personage Kilian hebt 😉 Achtergrondinformatie gedoseerd vertellen en verweven in het verhaal is een vaardigheid waar je in de loop van de tijd steeds beter in wordt, dus oefen er vooral veel mee!

De opdracht voor deze keer: maak een personagedossier van je hoofdpersonage en bedenk hoe je zijn/haar achtergrondverhaal kunt verweven in het verhaal.

Liefs,

Mirjam

Kom me volgen op social media

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.