Schrijftip #32 De antagonist

Een goed verhaal kan niet zonder conflict. Als je personage op geen enkele tegenstand stuit, alles keurig volgens het boekje verloopt heb je maar een saai verhaal. En daarom hebben we een geweldig persoon (of iets anders, daar kom ik nog op), namelijk de antagonist. Hij of zij bestaat om je hoofdpersonage obstakels te bezorgen en moet voorkomen dat je personage zijn of haar doel bereikt. Maar hoe creëer je een goede antagonist?

Verschillende vormen
Een antagonist hoeft niet per se een persoon te zijn. Het kan ook een hele groep mensen zijn, een natuurkracht (bijvoorbeeld een storm), een persoonlijk conflict of een tekortkoming die je personage moet overwinnen. Onbewust heb ik vooral van de categorie ‘geen persoon’ gebruik gemaakt voor de antagonisten in mijn boeken. Een paar voorbeelden:

  • In De opdracht functioneert het verschil in geloofsopvatting tussen Jill en Lars als antagonist (nu gebied de eerlijkheid mij ook te zeggen dat toen ik dit boek schreef, geen flauw benul had van de term antagonist).
  • In Lijmen is het Nikki’s onverklaarbare vermoeidheid en blijkt uiteindelijk een bacterie die antagonist te zijn 😉
  • In Time-out heb ik wel een personage dat functioneert als antagonist, namelijk de moeder van het gezin waar Lynn komt oppassen, Lucy.
  • In No fear heb je eiwitten (gluten) die de rol van antagonist spelen, iets wat ze in mijn persoonlijk leven ook doen 😉
  • En tot slot in No worries zijn het Rachels geldzorgen en haar aarzeling om hulp te vragen die deze rol spelen.

Zoals je merkt is het dus goed mogelijk om iets anders dan een persoon de rol van antagonist te laten spelen, maar zeker in spannende boeken wordt deze rol wel aan een persoon toebedeeld. En hoe schrijf je dan een goede antagonist? Een paar zaken om rekening mee te houden:

  1. Iedereen is de held van zijn eigen verhaal. Voor jouw hoofdpersonage is de antagonist de slechterik, maar hij of zij hoeft niet per se een slecht persoon te zijn. In het tweede en derde deel van de Samen! serie is een rol weggelegd voor Myrthe, een meisje dat (volgens Fleur) veel met Juda optrekt en met hem flirt. In die delen is zij de antagonist voor Fleur, maar dat maakt haar niet meteen tot een slecht persoon.
  2. Jouw hoofdpersonage wordt gevormd door jouw antagonist en daarom moet je antagonist net zo sterk of sterker zijn dan de held van jouw verhaal. Hij moet doorzettingsvermogen hebben en de mogelijkheden om je hoofdpersonage te dwarsbomen. Uiteindelijk wordt het hoofdpersonage zo gevormd en komt er sterker uit.
  3. De vreemdeling naast je. De beste antagonist is degene die al een rol speelt in het leven van je hoofdpersonage, waardoor je hoofdpersonage niet verwacht dat hij of zij degene is die hem of haar dwarszit.
  4. Motivatie is heel belangrijk. Je antagonist gelooft dat zijn motivatie compleet logisch is en zijn acties gerechtvaardigd kunnen worden. Zorg ervoor dat je een antagonist creëert die alleen maar bestaat om je hoofdpersonage dwars te zitten.

En ja, het is ook mogelijk om meerdere antagonisten te hebben, dat geeft gelaagdheid aan het verhaal. Zo is het niet alleen Lucy die Lynn het leven moeilijk maakt in Time-out, maar is daar ook nog de druk die Lynn ervaart om de juiste studiekeuze te maken en ze worstelt ook nog met haar gevoelens voor Maurits.

De opdracht voor deze keer: Bedenk bij elk boek dat je leest wie of wat hier de rol van antagonist speelt. Wat kan je ervan leren voor je eigen verhaal?

Liefs,

Mirjam

Kom me volgen op social media

Leave a Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.