Eindelijk, dat boek waar je maanden of jaren aan gezwoegd hebt, is klaar. Je hebt alle herschrijfstappen doorlopen en je bent er klaar voor om het manuscript op te sturen naar een uitgever. Maar dat blijkt ook nog niet zo eenvoudig te zijn…
Welke uitgever is de gelukkige?
Je kunt natuurlijk niet zomaar naar elke uitgever die je kent een manuscript opsturen, want uitgevers specialiseren zich in bepaalde elementen van de boekenmarkt. Zo heb je uitgevers die alleen non-fictie uitgeven, of uitgevers die alleen voor hoogstaande literatuur gaan. Tja, daar kom je niet zo ver met je feelgood. Wat je eerst moet doen is onderzoek doen naar de uitgeefmarkt. Welke uitgever past bij jouw manuscript?
Ik schrijf voornamelijk voor de christelijke markt, dus het is ook logisch dat ik een christelijke uitgever heb aangeschreven. Andersom is dat ook een logische stap. Een christelijke uitgever gaat geen chicklit met expliciete scènes uitgeven. Zoek dus naar de uitgever die boeken uitgeeft voor het publiek dat jij voor ogen hebt met jouw manuscript.
Criteria
Omdat uitgeverijen doorgaans worden overspoeld met ongevraagde manuscripten, hebben ze vaak verschillende criteria waaraan een manuscript moet voldoen. Op die manier scheiden ze het kaf van het koren. Verdiep je ook hier goed in, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat de uitgeverij jouw manuscript op de slush pile gooit, omdat je vergeten bent een synopsis toe te voegen. Een aantal criteria die een uitgever kan hebben:
- Synopsis: Deze is echt onmisbaar voor het insturen van een manuscript. De synopsis is een pakkende samenvatting van jouw verhaal. Je vertelt hierin ook hoe het afloopt, omdat een uitgever graag wil weten hoe het verhaal zich ontwikkelt.
Fun fact: Voor dit bericht ben ik even mijn mailbox ingedoken en heb mijn eerste contact met De Banier gevonden. Mijn synopsis voldoet niet aan de eisen die uitgeverijen tegenwoordig stellen, waarschijnlijk heb ik veel geluk gehad. Verder heb ik nog nooit een manuscript naar een andere uitgeverij gestuurd, dus ik moet eerlijk gezeggen dat ik hier weinig ervaring mee heb. - Sommige uitgeverijen vragen ook een CV van de auteur, aan de hand daarvan kunnen ze ontdekken of je al meer ervaring met schrijven hebt, of dat je weet waar je het over hebt als je schrijft over een onderwerp (dat is vooral bij non-fictie van belang).
- Concept marketing plan: Dit vraagt niet elke uitgever, maar is zeker van belang. Als schrijver ben jij het belangrijkste gezicht van het boek. Een lezer koopt meestal niet een boek omdat het bij een bepaalde uitgeverij vandaan komt, maar koopt het vanwege de auteur. Laat de uitgeverij weten dat je actief bent op social media kanalen en dat je doelgroep op die manier ook contact met jou op kan nemen.
- Unique selling points: Eigenlijk is dit een gevolg van wat ik hierboven schrijf, het marketing plan. Officieel valt dit onder de taken van een redacteur, maar het helpt zeker als jij als auteur meedenkt en aangeeft waarom je zeker weet dat mensen het boek zullen kopen. Wat maakt het verhaal uniek? Wat gaan lezers interessant vinden aan het verhaal?
Voorbeeld: Bij de Samen! serie is mijn USP dat het over een samengesteld gezin gaat, het is een positief verhaal, geschikt voor jonge, christelijke meiden. - Digitaal: Over het algemeen willen uitgeverijen manuscripten digitaal ontvangen. Dat scheelt weer printen en postzegels 😉
Klaar?
Jij hebt je manuscript voltooid, je synopsis is af en je hebt een mooie auteursbiografie- of CV gemaakt. Voordat je het instuurt kan je iemand laten meekijken, maar als het mailtje de deur uit is: ontspan. Je kunt er niets meer aan doen, alleen nog afwachten.
Afwijzing
Schrik niet van een afwijzing, raak er niet door ontmoedigd. Er zijn tal van auteurs die afwijzing na afwijzing kregen en uiteindelijk wereldberoemd werden. Gebruik een afwijzing juist om je manuscript te verbeteren, sommige uitgevers geven feedback waarom ze het manuscript niet uitgeven: ga aan de slag met die feedback. Maar geef niet zomaar op.
Zou jij een manuscript op durven sturen naar een uitgeverij?
Liefs,
Mirjam
Kom me volgen op social media