Mini reviews #15 Drie diverse boeken

Het gaat de laatste tijd een stuk beter met de mini-reviews maken, maar mijn reading journal bijhouden is iets dat er toch steeds bij inschiet. Waarschijnlijk omdat ik vind dat er ‘belangrijkere dingen’ zijn (zoals Sims 2 spelen). Maar vandaag heb ik drie heel verschillende boeken om te reviewen voor je. Twee zijn echt supernieuw, de derde is iets ouder (maar niet heel veel).

Door jouw ogen // Nicole Deese
Specificaties: Feelgood (christelijke achtergrond) // Uitgeverij Kok Boekencentrum // Nederlands, vert. (Engels, USA) // 2022 // 462 blz’s
Samenvatting: In Door jouw ogen van Nicole Deese maken we kennis met Molly McKenzie, een populaire beauty-influencer. Om in aanmerking te komen voor een baan als presentatrice van een make-overprogramma voor kansarme jongeren, gaat Molly als vrijwilliger meedraaien met een zomerclub voor jongeren uit de pleegzorg. Daar komt ze zichzelf genadeloos hard tegen. Ze dacht dat ze wist wat ertoe deed in het leven, maar terwijl haar band met de kinderen groeit, ziet ze in dat ze het al die tijd bij het verkeerde eind had. En Silas Whittaker, de leider van de groep, blijkt een lastige man om mee te werken… maar ook een heel aantrekkelijke. In één zomer leert Molly meer over het leven dan in alle jaren ervoor: ze ontdekt dat de oppervlakkige zaken waarop zij haar hele leven heeft gebouwd, er eigenlijk niet echt toe doen. Maar wat is dan wel echt van betekenis?
Mijn mening: Na het lezen van Alles wat ik vinden wil van dezelfde auteur waren mijn verwachtingen behoorlijk hooggespannen. De knalroze cover gaf me de indruk dat dit een romantisch, enigszins zoet verhaal is. Maar ik kwam bedrogen uit. Door jouw ogen is een indringend verhaal dat mijzelf ook aan het denken zette over wat nu echt belangrijk is in het leven. Waar ga ik voor? Maken veel volgers op Instagram of YouTube me een gelukkiger mens? De wereld van de beautyvloggers is onbekend terrein voor mij, maar ik had nergens het gevoel gehad dat er iets beschreven werd dat ik niet begreep. In eerste instantie ergerde ik me wel aan het oppervlakkige karakter van Molly, maar dat werd al gauw goedgemaakt. Naarmate de ontknoping naderde wilde ik sneller lezen en het was het eerste boek in tijden waarvoor ik later naar bed ging dan de bedoeling was. Het romantische aspect aan het verhaal viel eigenlijk wel mee, er was niet overdreven veel romantiek aanwezig en de romance was ook geen groot onderdeel van het plot. Een verademing.
Eindoordeel: Ik heb ‘m gewoon 5 sterren gegeven, want waarom ook niet?

The cat who saved books // Sosuke Natsukawa
Specificaties: YA Fantasy/Sci-fi // Pan Macmillan // Engels, vert. (Japans) // 2021 // 224 blz’s
Samenvatting: De verlegen middelbare scholier Rintaro brengt veel tijd door in de tweedehandsboekhandel van zijn opa, de Natsuki Boekhandel. Als zijn opa overlijdt, erft hij de kleine winkel die verstopt zit in een achterafstraatje. Rintaro staat op het punt de boekhandel voorgoed te sluiten, tot er op een dag een kat verschijnt. Tot Rintaro’s grote verbazing blijkt de kat te kunnen praten. Hij overtuigt Rintaro om hem te helpen boeken van de ondergang te redden. Samen komen ze voor vier verschillende uitdagingen te staan. Zal het ze lukken?
Mijn mening: Het boek had hoge reviews gekregen op Goodreads en stond in de bestsellerlijst van Waterstones en om die reden begon ik aan The cat who saved books. Ik ging er totaal blanco in, had geen idee wat ik moest verwachten. Het verhaal begon een beetje standaard met een ‘loner’ wiens opa stierf. In vrijwel elke (vertaalde) YA heeft het hoofdpersonage een tragisch achtergrondverhaal, kennelijk moet het sympathie oproepen. Uiteraard is daar een ‘guide’, in dit geval een rode kat, die de jongen op een quest stuurt om boeken te redden. Het concept van het verhaal was leuk en op zich ook goed uitgewerkt, maar al met al vond ik het een middelmatig boek. Door sommige passages moest ik me echt heen worstelen en uiteindelijk is de (Engelse) titel misleidend: de kat redt helemaal geen boeken, hij stuurt Rintaro op avontuur, maar steekt zelf geen poot uit. Ook miste ik een beetje de noodzaak in het verhaal, nergens voel je echt de dreiging, dat de wereld bijvoorbeeld vergaat als Rintaro de boeken niet redt. Het concept vond ik wel erg leuk en origineel, dus daar krijgt de auteur pluspunten voor.
Eindoordeel: 3 sterren.

Het kersenspoor // Sarah Steele
Specificaties: Historische roman (WO II) // Uitgeverij Kok Boekencentrum // Nederlands, vert. (Engels UK) // 2022 // 400 blz’s
Samenvatting: In ‘Het kersenspoor’ van Sarah Steele redt een dappere schooljuf tijdens de Tweede Wereldoorlog het leven van talloze Joodse kinderen. De kersenboomgaard waar zij woont vormt het middelpunt van wat de ‘kersenroute’ genoemd wordt. Via deze route worden de kinderen naar het niet-bezette deel van Frankrijk gesmokkeld. Maar de missie wordt steeds gevaarlijker…
Ruim zeventig jaar later vindt een jonge vrouw een brief van haar overleden grootmoeder, waarna ze op onderzoek uit gaat. Hoe is het afgelopen met de dappere vrouw die zo veel kinderen wist te redden, maar die uiteindelijk zelf ook moest vluchten?
Mijn mening: Regelmatig overvalt me het gevoel dat de markt met oorlogsboeken oververzadigd is. En toch lees ik ze iedere keer weer. Het kersenspoor kreeg ik als afscheidscadeau van het IKC, maar ik denk dat ik voorlopig wel weer genoeg van oorlogsromans heb. Origineel aan dit verhaal vond ik de twee tijdlijnen, van Hannah en Lucie. Beiden zijn ze schooljuf van beroep, al is het in een andere tijd en ander land. Wat ik miste, zeker in het eerste gedeelte van het boek, was de vaart in het verhaal. Het kabbelde maar een beetje voort en de dreiging voelde niet heel reeël aan. Pas de laatste honderd bladzijden vond ik het echt spannend worden en had ik moeite met het wegleggen van het verhaal. Het boek kent voor Hannah een happy end, maar dat kan zeker niet van alle personages gezegd worden.
Eindoordeel: 3,5 ster(ren)

Welk boek gaat op jouw TBR?