Mini reviews #9 Liefde, valse beschuldigingen en dertigers

Ik besloot wat meer suspense aan de titels van mijn mini review blogs toe te voegen. Vandaag review ik een feelgood, een psychologische roman/thriller en een boek dat speciaal voor christelijke dertigers is geschreven. Het gaat om Lavendeldroom van Irene Hannon, Rooksluier van Terri Blackstock en Dingetjes van dertigers, geschreven door Annemarie van Heijningen-Steenbergen. Lees je mee wat ik van deze boeken vond?

Lavendeldroom // Irene Hannon
Specificaties: Feelgood // Uitgeverij Kok Boekencentrum // Nederlands, vert. uit het Engels // 2021 // 366 blz’s
Het verhaal: Jeanette Mason leidt een teruggetrokken bestaan op haar lavendelhoeve annex theehuis en dat bevalt haar prima. Ze is dan ook not amused wanneer haar nieuwe buurman een uitgelaten pup blijkt te hebben die haar kostbare planten uitgraaft. Hij worstelt ondertussen met de zorg voor zijn vijfjarige nichtje dat haar beide ouders verloren heeft. Kunnen ze als buren iets aan elkaar hebben of zal ergernis de boventoon blijven voeren?
Mijn mening: Na een tijdlang weinig boeken gelezen te hebben die me raakten, was dit het eerste boek dat echt weer iets in mij teweeg bracht. Ik begon weer van het lezen te houden en het was heerlijk om weer in Hope Harbor te zijn. Het verhaal las fijn weg, hoewel er best heftige thema’s aan de orde komen, zoals wat er met Jeanettes familie was gebeurd (dat voelde wel net iets te luchtig beschreven, daar had van mij wel iets meer aandacht aan besteed mogen worden). Irene Hannon heeft altijd een hoofdverhaallijn van de twee personages die (verrassing) bij elkaar komen én een extra verhaallijn. Die extra verhaallijn vond ik prachtig, om te lezen over Syrische vluchtelingen die een thuis vinden in Hope Harbor. Terugkerende karakters zoals Charly de tacoman en het vriendelijke gehakketak tussen de dominee en de pastoor maken het tot een heerlijk boek om op ieder moment van het jaar te lezen!
Eindoordeel: Ik heb dit boek een beoordeling van 4,75 gegeven, nog net geen 5, maar het gaat weer de goede kant op met de boeken die ik lees!

Rooksluier // Terri Blackstock
Specificaties: Psychologische roman // Uitgeverij Kok Boekencentrum // Nederlands, vert. uit het Engels // 2020 // 316 blz’s
Het verhaal: Veertien jaar geleden waren tieners Nate en Brenna verliefd op elkaar. Maar hun prille romance ontaardde in een ruzie tussen hun vaders. Een paar uur later werd Brenna’s vader dood gevonden en kreeg Nates vader de schuld. Nu komt hij vrij en keert Nate terug naar zijn geboorteplaats. Nieuwe informatie over die fatale nacht brengt Nate en Brenna weer op elkaars pad. Vertrouwen ze elkaar genoeg om samen antwoorden te vinden?
Mijn mening: De boeken van Terri Blackstock hebben altijd wel spanning, maar zijn niet zo spannend dat ik ’s nachts niet meer kan slapen, hoewel … voor dit boek ben ik extra lang opgebleven om het uit te krijgen. Zoals wel vaker in haar boeken gaat het over iemand die vals wordt beschuldigd van moord en wordt uitgezocht wie het dan wel gedaan heeft. Dat had ikzelf vrij vlot in de gaten (bleek achteraf), maar dat vond ik geen enkel probleem. Dat maakte het alleen maar leuker toen ik in de gaten had dat ik gelijk had. Het verhaal leest vlot weg, maar is op sommige plekken ook echt hartverscheurend, zoals de voogdijstrijd van Brenna met Jack (haar ex-man) om haar kinderen. Heel mooi om te zien hoe Nate haar hierbij helpt!
Eindoordeel: Ook dit boek heb ik geen 4 sterren gegeven, maar wel 4,5

Dingetjes van dertigers // Annemarie van Heijningen-Steenbergen
Specificaties: non-fictie // Groen (onderdeel van Royal Jongbloed Publishing) // Nederlands // 2020 // 96 blz’s
Hier gaat het over: Een laagdrempelig, persoonlijk en herkenbaar boek voor dertigers, bijna-dertigers en begin-veertigers. De thema’s zijn verrassend divers: van lichtvoetig tot bloedernstig en alles wat ertussen zit. Tussen de regels door word je op een speelse manier aan het denken gezet: Wat is mijn verlangen? Waar wil ik naartoe? Waarin vind ik mijn identiteit? Hoe zit het tussen God en mij?
Mijn mening: De boeken van Annemarie vind ik eigenlijk altijd mooi, dus het is geen verrassing dat ik dit ook weer een geweldig boek vond. Veel herkenning, omdat het echt over de millennial-generatie gaat. Het mooiste vond ik het stukje waar het ging over toekomstdromen en -plannen en dat een christen altijd weet: het beste komt Later. Je hoeft dan minder krampachtig te zijn, niet alles hoeft nu. Echt een aanrader voor alle (bijna)dertigers!
Eindoordeel: Ook weer 4,5 ster!

Nu hoop ik maar dat ik niet al mijn beste kruid al verschoten heb voor oktober, met andere woorden: dat dit de mooiste boeken waren deze maand en dat er geen favorieten meer bij komen, dat zou jammer zijn. Maar … ik ga er niet vanuit! Er ligt nog zoveel moois op de stapel!

Welk boek spreekt jou het meest aan?