Boekentip #7 Vijf boeken over geloofsopbouw

Ik weet het, twee maanden geleden stonden er ook al vijf non-fictie boeken in mijn boekentip lijstje, maar ik wilde graag vijf boeken met je delen rond het thema ‘geloofsopbouw’. De vijf boeken die ik in dit lijstje noem zou ik aan willen raden aan iedere christen en iedere persoon die meer wil leren over het christelijk geloof.

God heeft een naam // John Mark Comer
Je kunt verlangen naar een relatie met God, maar je toch ver weg en niet verbonden met Hem voelen. Alsof Hij meer een idee is waar we met ons hoofd in geloven dan een persoon met wie we een relatie hebben. Waarom ervaren we deze kloof tussen onszelf en God? Zou het kunnen dat veel van wat we over God denken, niet helemaal klopt? Wat als onze ‘God’ eigenlijk een projectie is van onze eigen identiteit, ideeën en verlangens? En wat als de echte God anders is, maar veel beter dan we ons ooit hadden kunnen voorstellen? Dit boek gaat over wat God over Zichzelf zegt. In zijn kenmerkende, gemakkelijke spreekstijl neemt John Mark Comer de lezer regel voor regel mee door Exodus 34:6-8, wat volgens sommige Bijbelgeleerden het meest geciteerde vers in de Bijbel is, door de Bijbel. Wie God is, zou je kunnen verrassen – en dat zou alles kunnen veranderen…

Zodra ik dit boek uit had wilde ik het nog een keer lezen. Het boek heeft ontzettend veel indruk gemaakt. Ik heb ‘m ook al aan meerdere mensen in De Wedloop aangeraden (die ‘m ook gekocht hebben) en zou hem echt iedereen aanraden om te lezen. Ik heb inmiddels alle boeken van John Mark in bezit en dit is mijn favoriet geworden. En dat zegt wat, want Garden city (Paradijs stad) vind ik ook geweldig. Ik moet alleen nog Live no lies lezen, dus misschien vind ik die nog beter, maar ik kan het me haast niet voorstellen.

Bidden // Tim Keller
Bidden is de enige weg waarlangs je tot echte zelfkennis komt. Het is ook de belangrijkste weg waarlangs we diepgaande verandering ervaren – het aanbrengen van een andere ordening in de dingen die we liefhebben. Door middel van gebed geeft God ons ontzettend veel van de onvoorstelbare dingen die Hij voor ons in petto heeft. Ja echt, bidden maakt het veilig voor God om ons veel van de dingen te geven waar we het meest naar verlangen. Het is de manier waarop we God kennen, de manier waarop we God eindelijk als God behandelen. Gebed is de sleutel tot alles wat we moeten doen en moeten zijn in dit leven. We moeten echt leren bidden. We moeten wel.

Dit boek heeft me meer geleerd over bidden en dat we vaak ontzettend moeilijk doen hierover. Sinds ik dit boek heb gelezen, ben ik veel vrijer geworden in het uitschrijven van m’n gebeden. Het is net zo goed bidden als wat je gewend bent. Misschien zelfs nog beter omdat je het terug kunt lezen en zien hoe God werkt in je leven.

Onversneden christendom // C.S. Lewis
In ‘Onversneden christendom’ legt C.S. Lewis uit wat het hart is van het christelijk geloof. Een klassieker! Er is geen schrijver die zo helder en warm kan uitleggen wat het betekent om christen te zijn als C.S. Lewis. Hij blijft niet steken in een abstracte theologische uiteenzetting, maar maakt het Bijbelse verhaal op een persoonlijke manier tot een prachtig geschenk. Lewis blijft bij de kern van het geloof en hij verliest zich niet in details en morele kwesties. Wie toe is aan een verfrissing en verdieping van zijn of haar geloofsleven kan nog steeds het best bij C.S. Lewis terecht.

Dit boek heb ik inmiddels twee keer gelezen en ik haalde er bij het herlezen weer veel nieuwe dingen uit. C.S. Lewis’ schrijfstijl is niet de makkelijkste, maar als je het boek rustig leest kan je hier zoveel nieuws uit halen. Hij komt echt tot de kern van ons geloof en is goed in het buitensluiten van bijzaken.

De laatste twee boeken die ik wil uitlichten zijn nog niet in het Nederlands verschenen (voor zover ik weet) en ik heb ze allebei al weleens genoemd in blogberichten. Maar deze boeken zijn ook heel belangrijk voor mij, dus ik noem ze gewoon nog een keer.

Storylines // Mike Pilavacy & Andy Croft
Laten we eerlijk zijn – de meeste mensen besteden tegenwoordig niet zoveel tijd aan het lezen van hun Bijbel. Het is complex en kan moeilijk zijn om te begrijpen wat er staat. Predikanten en anderen maken zich zorgen over de hoeveelheid Bijbelkennis in de kerk. In dit boek worden zes thema’s uitgewerkt die als verhaallijnen door de hele Bijbel heenlopen, ook is er een samenvatting van de Bijbel toegevoegd en wordt je uitgedaagd om zelf op zoek te gaan naar kernthema’s in de Bijbel. Je zult de Bijbel met hernieuwde ogen lezen.

Ik denk dat het in 2015 of 2016 was toen de kerk in Woking waar ik altijd naartoe ging de thema’s uit dit boek gebruikte voor de zomerpreken. Ik wilde het boek uiteraard lezen en heb het sindsdien nog een of twee keer gelezen. Het helpt me altijd weer om de grote lijnen van de Bijbel te zien en niet een enkele geschiedenis of Bijbelgedeelte.

Finding God’s life for my will // Mike Donehey
“Misschien laat God me het plan voor mijn leven wel niet zien omdat Hijzelf het plan wil zijn.” Een aha-erlebnis voor Mike Donehey nadat hij jaren worstelde met vragen over Gods specifieke plan voor zijn leven. Hij kwam tot de ontdekking dat wachten voor absolute zekerheid van God voordat je beslissingen maakt er misschien heel geestelijk uitziet, maar kan leiden tot een leven gevuld met stress, verlammende angst en spijt, precies het tegenovergestelde van de vrijheid die je gegarandeerd is als je een leven gevuld met Christus leidt.

Mike Donehey heeft de gave om met humor de vinger op de zere plek te leggen, maar je ook de weg te wijzen naar wat dan wél de bedoeling is. Finding God’s life geeft een verfrissende blik op het christelijk geloof en Gods plan in je leven zien. Soms moet je een stap vooruit doen zonder dat je alle antwoorden hebt. Tot mijn grote vreugde zag ik net op Instagram dat Mike een nieuw boek heeft geschreven!

Ken jij een van deze boeken al?

Liefs,

Mirjam

PS: Dit blogbericht bevat een of meerdere affiliate link(s). Als je via deze link iets koopt, krijg ik een klein percentage van het aankoopbedrag. Uiteraard betaal je daar zelf niets extra voor 🙂

Kom me volgen op social media

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.