Boekreview #6 Engelenbrood // Tessa Afshar

Tessa Afshar is een van mijn favoriete schrijvers op dit moment. In haar boeken vind ik alles wat ik fijn vind aan een boek: humor, romantiek en geloof. Vandaag een review van het boek wat ik bestempeld heb als het ‘mooiste fictiewerk wat ik dit jaar gelezen heb’. 

Op jonge leeftijd verliest Lydia uit Thyatira haar moeder. Ze helpt haar vader met zijn verfbedrijf. Lydia’s vader heeft een geheim purperrecept, wat anderen maar wat graag willen hebben. Door verraad komt Lydia’s vader in gevangenis en wordt hij gegeseld. Erna wordt hij weer vrijgelaten, maar mag hij zijn bedrijf niet voortzetten. Niet veel later sterft hij, maar niet voor hij Lydia instructies heeft gegeven om naar Filippi te gaan en daar een purperhandel opzetten. Vlak voor ze vertrekt ontmoet Lydia Rebekah,  een Joods meisje dat haar verteld over de Joodse God. Samen gaan ze naar Filippi en met hulp van een oude vrouw starten ze hun eigen onderneming. Het is niet gemakkelijk, maar Rebekah leert Lydia over de God van haar volk en langzaam begint Lydia op Hem te vertrouwen. Maar pas als ze de apostel Paulus ontmoet en hem hoort vertellen over Jezus Christus die gekomen is om mensen te bevrijden van hun zonde en angst verandert haar leven voorgoed.

In de boeken van Tessa Afshar staat altijd een vrouwelijk personage centraal en de verhalen spelen zich af in de tijd van de Bijbel. In Engelenbrood lezen we over Lydia, de purperverkoopster uit Handelingen 16. In het eerste gedeelte staat Lydia’s angst centraal. Ondanks haar vaardigheid, ondanks de steun van Rebekah en haar God is ze bang om te falen. Ze is bang dat ze weer verraden zal worden. Rebekah vertelt haar over het manna wat de Israëlieten kregen in de woestijn. Iedere dag gaf God precies genoeg voor één dag, zodat de Israëlieten leerden vertrouwen op God, dat Hij zou voorzien in wat ze nodig hadden. Ik las dit precies op het juiste moment, ook ik moet leren dat God voorziet in wat ik nodig heb.

Naast belangrijke lessen over het geloof is het verhaal ook doorspekt met humor, vooral Silas maakte opmerkingen waar ik hardop om heb gelachen en Tessa Afshar zou Tessa Afshar niet zijn als er ook wat romantiek in voorkwam. Wat ik sterk vind in haar boeken is dat alle personages goed uitgewerkt zijn. Hun angsten zijn menselijk en ook doen ze soms domme dingen, wat ze geloofwaardig maakt. Lydia uit Engelenbrood is hierop geen uitzondering.

Als je van Bijbels historische romans houdt, is Engelenbrood zeker een exemplaar wat op je lijstje moet. Heb jij hem al gelezen? Zo nee, ga je hem lezen?

Liefs,

Mirjam

Kom me volgen op social media

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.