In het vorige hoofdstuk kon je lezen over Eva die eindelijk duidelijkheid had over wat Stan mankeerde. Heb je geen idee waar ik het over heb? Check dan hier het vorige hoofdstuk. Ben je helemaal nieuw bij het vervolgverhaal? Bekijk dan deze pagina, daar vind je een compleet overzicht van alle hoofdstukken die er tot nu toe zijn verschenen. Ben je wel helemaal bij? Dan kan je nu verder lezen over Marit.
‘Weten jullie waarom we zo meteen naar de aula moeten?’ informeerde Lily.
Marit haalde haar schouders op, ze had het wel op het rooster gezien, maar waarom was haar een raadsel.
‘We krijgen voorlichting over het Profiel Werkstuk,’ wist Norah. ‘Ik vind het trouwens raar dat ze daar nu pas mee komen, we hadden er al veel eerder mee moeten beginnen.’
Het PWS, Marit had er al verschillende verhalen over gehoord, maar wat het precies inhield was haar niet helemaal duidelijk.
‘Hé, wij gaan wel met z’n vieren iets doen hè?’ bedacht Eva. ‘Dat lijkt me wel het meest gezellig.’
‘Mij ook,’ zei Norah. ‘Maar dan moeten we haast iets met Nederlands of Engels gaan doen. Want verder hebben we niet veel gezamenlijke vakken.’
Meteen begonnen ze alle vier met brainstormen voor welk vak ze wat konden gaan maken.
‘Kunnen we niet een animatievideo maken waarin we iets uitleggen?’ opperde Lily. ‘Bijvoorbeeld hoe diabetes werkt? Daar weet Eva heel veel vanaf!’
Norah en Eva waren meteen enthousiast. ‘Dat kunnen we dan voor biologie en tekenen doen.’
‘Ik heb geen bio,’ zei Marit, hoewel ze het vreselijk vond om haar vriendinnen teleur te stellen.
‘Hè, dat was ik even vergeten. Nu ja, we bedenken wel iets waardoor je ook mee kan doen.’ Ze praatten nog een tijdje verder, tot de bel ging.
Alle vwo-klassen waren aanwezig in de aula en het ging inderdaad over het PWS. In de presentatie werd uitgelegd wat het precies inhield en ook werd er iets meer over de deadlines verteld.
‘Officieel zouden jullie vorig jaar al voorgelicht moeten worden hierover, maar toen is dat door diverse omstandigheden niet gebeurd. Daarom krijgen jullie dit jaar extra tijd voor het inleveren van het PWS, maar omdat we ook met de examens zitten, kan het niet heel veel later. Eind maart houden we de presentaties. Je PWS wordt gepresenteerd aan een aantal klasgenoten, bij deze presentaties zal een docent aanwezig zijn om het te beoordelen.’
Brr, dit klonk allemaal wel erg spannend. Presenteren, beoordelingen en eindexamens. Tot dit moment had Marit zich nog niet echt gerealiseerd dat het haar laatste jaar op de middelbare school was, maar dat kwam nu toch snel dichterbij. Volgend jaar om deze tijd woonde ze misschien wel in Cambridge voor haar studie. Het was heel gek om dat te bedenken en ook een beetje eng, dus stopte ze de gedachten snel weer weg. In plaats daarvan dacht ze na over een geschikt onderwerp voor het PWS. Was het realistisch om het met z’n vieren te doen?
‘Uiterlijk volgende week moet iedereen ingetekend zijn, heb je dan nog steeds geen groepje of onderwerp? Dan wijzen wij je iets toe. Je hebt tot de bel gaat om hier met klasgenoten over te overleggen.’
Meteen ontstond er een geroezemoes in de zaal. Ook Norah, Lily en Eva begonnen weer te brainstormen.
‘Het kan toch ook dat Marit het voor Nederlands doet en wij voor biologie? Zij verzorgt de teksten en helpt bij het onderzoek,’ stelde Lily voor.
Marit schudde haar hoofd. ‘Ik denk dat het niet genoeg is.’
Eva kwam met een nieuw idee, maar op dat moment hoorde Noa en Linde achter zich praten over een heel interessant onderwerp.
‘Een kinderboek voor beginnende lezers, dat is echt een top idee. Maar … ik ben niet zo goed in het bedenken van verhalen, jij wel?’
Ze zag dat Linde haar hoofd schudde en bedacht zich geen moment.
‘Willen jullie een boek gaan schrijven?’
Noa knikte. ‘Het is mij opgevallen dat er weinig boeken zijn voor kinderen die net kunnen lezen. Volgens mij kunnen we daar best een paar onderzoeksvragen bij verzinnen en als eindproduct een boek schrijven. Dit kunnen we vervolgens ook weer testen op een school. Lijkt mij heel tof.’
‘Mij ook,’ zei Marit enthousiast. ‘En eh … ik ben best goed in het verzinnen van verhalen.’ Ook al schreef
ze normaal over oudere personages, dit leek haar een geweldige uitdaging.
‘Wil je met ons samenwerken?’ vroeg Linde. ‘Of ga je liever met Eva, Norah en Lily aan de slag?’
‘Eh … ik wil wel met jullie samenwerken, maar ik zal even vragen of de meiden het niet erg vinden.’ Ze draaide zich weer om en wachtte geduldig tot Lily klaar was met praten.
‘Wat vind je daarvan?’ vroeg Norah aan Marit.
‘Jullie kunnen het eerste idee uitvoeren,’ zei ze. ‘Ik ben door Noa en Linde gevraagd met hen samen te werken aan een kinderboek. Dus kunnen jullie die animatie maken voor biologie. Als jullie dat niet erg vinden tenminste.’
Het bleef even stil, Lily was de eerste die iets zei. ‘Supertof. Moet je zeker doen, Marit.’
‘Vinden jullie het echt niet erg?’
‘Nee hoor,’ verzekerde Norah haar. ‘Je moet iets doen waar jij enthousiast van wordt!’
‘Oké, ga ik dat doen.’ Marit werd helemaal vrolijk van het idee. Natuurlijk, het was nog leuker geweest als ze samen met haar vriendinnen iets kon doen, maar dit was ook leuk en fijn.
Noa en Linde hadden in de gaten dat de samenwerking officieel was.
‘Kom, dan gaan we ons meteen intekenen en ons onderwerp doorgeven.’ Linde trok aan haar arm.
‘Even wachten,’ zei Noa. ‘Want hoe omschrijven we het onderwerp?’
‘Eh … beginnende lezers?’ opperde Marit.
‘Uitstekend plan. Over de verdere uitwerking kunnen we het zo nog wel hebben, eerst alles maar officieel maken.’
Opeens leek het PWS geen grote, onmogelijke uitdaging meer, maar iets waar ze superveel plezier aan zou gaan beleven dit schooljaar. En wie weet … was het nog een leuk opstapje naar haar carrière als auteur, dat zou helemaal fantastisch zijn.
Waarover heb jij je PWS gemaakt/zou jij een PWS willen maken?
Liefs,
Mirjam
PS: Ik realiseerde me tijdens het bedenken van gebeurtenissen voor jaar 6 dat ik het nog helemaal niet over het PWS had gehad, terwijl dat best een groot onderdeel was van mijn schooljaar. Ik herinner me ook dat hier in de vijfde al over gesproken werd, maar ja … daar was ik te laat voor in het verhaal. Ik heb het nu zo opgelost, maar als ik het verhaal ga herschrijven (voor eventuele uitgave als e-book/fysiek boek) ga ik dit dus zeker aanpassen – samen met alle andere inconsistenties 😉
PS2: Mijn PWS deed ik samen met m’n twee beste vriendinnen. We maakten een soort Klokhuis (het heette Bio Journaal) over zuurtegraden bij plantjes. Ik herinner me nog dat we voor de film een plantje in de magnetron hadden gestopt om die snel dood te laten gaan, want wachten tot de azijn z’n werk zou doen duurde te lang.
Kom me volgen op social media