Mini reviews #16 Drie positieve reviews

Ik heb eindelijk het gevoel dat ik weer in een soort leesflow kom. Niet dat ik opeens heel veel meer lees, maar ik lees met meer plezier en aandacht en dat maakt het ook makkelijker om mini-reviews te schrijven, hoewel dat natuurlijk ook kan komen doordat ik erg leuke boeken las. Je leest in dit blogbericht mijn mening over Dans met me (Courtney Walsh), Een tijd om nooit te vergeten (Jennifer Robson) en Wereldspionnen (James Ponti). Veel plezier, hopelijk kan ik je inspireren!

Dans met me // Courtney Walsh
Specificaties: Feelgood (christelijke achtergrond) // Uitgeverij Kok Boekencentrum // Nederlands, vert. (Engels, USA) // 2022 // 416 blz’s
Samenvatting: De succesvolle ballerina Charlotte Page komt in het kustplaatsje Harbor Pointe wonen om de dansstudio van haar beste vriendin Julianna (die kort daarvoor is overleden) over te nemen. Het verlies van haar vriendin is een zware klap voor Charlotte, maar ze geeft haar carrière graag op om Julianna’s droom voort te zetten. Al snel loopt Charlotte Julianna’s broer Cole tegen het lijf. Sinds Coles hart is gebroken wil hij niets meer weten van de liefde. Kan Charlotte hem op andere gedachten brengen?
Mijn mening: Dit slotdeel in de reeks over Harbor Pointe was weer fijn om te lezen. De personages van Courtney Walsh zijn goed neergezet en ik vond de les dat vergeving niet iets is dat je kunt verdienen erg mooi. Anderzijds vond ik wel dat de problemen van Cole en Charlotte meer aandacht kregen en dat het rouwen om Julianna er meer bij werd gesleept zonder dat het echt onderdeel van het verhaal leek te zijn. Het was nog steeds een erg goed boek hoor, alles zat goed in elkaar, maar soms was er wel heel veel drama. Mijn favoriete boek uit de serie blijft daarom deel 3 (Vang me op).

Een tijd om nooit te vergeten // Jennifer Robson
Specificaties: Historische roman // Uitgeverij Kok Boekencentrum // Nederlands, vert. (Engels, Canada) // 2020 // 384 blz’s
Samenvatting: In de roerige tijden vlak na de Tweede Wereldoorlog worden borduursters Ann Hughes en Miriam Dassin uitgekozen voor een bijzondere opdracht: het maken van de bruidsjapon van prinses Elizabeth. Voor hen een kans om toe te werken naar een betere toekomst. Meer dan een halve eeuw later stuit Anns kleindochter Helen op een paar geborduurde bloemen in de spullen van haar overleden grootmoeder. Als ze ontdekt dat het dezelfde bloemen zijn als die op de bruidsjapon van koningin Elizabeth, gaat ze op onderzoek uit.
Mijn mening: Het boek las erg prettig weg en bood zeker een uniek kijkje in het atelier waar de bruidsjurk van Elizabeth werd gemaakt. Ik had een christelijk boek verwacht – omdat het een uitgave van Kok Boekencentrum was – maar dat bleek uiteindelijk niet zo te zijn. Het was een ‘neutraal’ verhaal om het zo maar te noemen. Helemaal niks mis mee, maar omdat ik het niet verwacht had was het even ‘wennen’. Ik vond het verhaal mooi, hoe alles met elkaar verbonden was en ook kreeg je iets mis van de gekte die er, zeker in Engeland, heerst als het gaat om het Koninklijk huis. Hoe ver mensen gaan om iets te ontdekken over de bruidsjapon is echt bizar. Een scène was zeker heftig en om die reden zou ik het boek niet aan iedereen aanraden. Je moet stevig in je schoenen staan, laat ik het zo zeggen. Het verhaal van Helen vond ik een stuk minder interessant, maar gelukkig kwam zij ook niet zo vaak aan het woord, dat scheelt. Eindoordeel: Vier sterren

Wereldspionnen // James Ponti
Specificaties: Spionage/avonturenboek Middle Grade // Uitgeverij De Fontein Jeugd // Nederlands, vert. (Engels, USA) // 2021 // 314 blz’s
Samenvatting: Vijf kinderen van over de hele wereld worden geselecteerd om spion te worden bij de Britse geheime dienst. Sarah Martinez kan als geen ander computers hacken, maar het heeft haar weinig goeds gebracht. Dat verandert in één klap wanneer een wildvreemde man, codenaam Moeder, haar meeneemt naar Schotland. Daar leert Sarah, codenaam Brooklyn, samen met Parijs, Rio, Kat en Sydney alles over inbreken, stilletjes sluipen en explosieven. Hun doel: de wereld redden van duistere schurken. Hun eerste geheime missie? Parijs!
Mijn mening: Ik las dit boek omdat een van mijn collega’s bij De Wedloop vroeg of ik het boek wilde lezen en m’n mening wilde geven. Nou, dat kon geregeld worden. Ik vond het een leuk verhaal, spannend en humoristisch. Ik zag ergens dat het boek geschikt is voor jongens en meiden van 9 jaar en ouder. Nu moet ik zeggen dat ik dat nog wel een beetje jong vind. Het belangrijkste personage in dit boek, Sarah, wordt gerektruteerd tijdens een rechtszaak van jeugdzorg en als ik kijk naar mijn nichtje van 9 lijkt me dit nog iets te heftig. Realistischer is om de leeftijd van de personages (12+) aan te houden denk ik. Ook vanwege de woordkeuze en ingewikkelde zaken die soms besproken worden. Uiteindelijk hebben we besloten om het boek niet in de winkel te gaan verkopen, omdat we de serie van het Ministerie van oplossingen leuker vonden, Wereldspionnen voelde soms een beetje over de top en onwaarschijnlijk. Wat ik me herinner van het Ministerie van oplossingen was dat het realistischer was.
Eindoordeel: 3,5 sterren

Naar welk boek ben jij nieuwsgierig geworden? Of heb je een van deze boeken al gelezen, zo ja, wat vond je ervan?