Mini reviews #10 Geschiedenis, een rode draad en een schuilplaats

Net als vorige maand voeg ik nu ook wat suspense toe aan mijn blog met mini reviews. Ik review vandaag een Historische roman, een dystopische thriller en een roman. Het gaat om Papieren paradijs van Marlies Medema, Het rode koord van Ted en Rachelle Dekker en Toevlucht van Lynn Austin.

Papieren paradijs // Marlies Medema
Specificaties: Historische roman // Uitgeverij Kok Boekencentrum // Nederlands // 2021 // 396 blz’s
Het verhaal: ‘Papieren paradijs’ van Marlies Medema vertelt het waargebeurde verhaal van een domineesvrouw die niet naar Suriname wil emigreren. Maar toch drijven de ambities van haar man, dominee Arend van den Brandhof, haar in 1845 de oceaan over. Hij gelooft dat het leven in Suriname beter is dan in Nederland, dat op dat moment zo goed als failliet is. In Suriname wil hij een plantage stichten, waar boeren op een eerlijke manier producten kunnen verbouwen voor de rest van de bevolking. Anna houdt van hun leven in Nederland en wil niet weg. Maar na jaren van voorbereiding en echtelijke ruzies is de emigratie uiteindelijk toch een feit. Wanneer Anna en Arend met hun gezin en een paar honderd boeren in Suriname aankomen, wacht hun een grote teleurstelling. Het land van belofte blijkt een onherbergzame jungle. Hoe moet Anna hier een goed leven opbouwen voor haar gezin en zichzelf?
Mijn mening: Dit boek heb ik van het voorjaar zo vaak voorbij zien komen op sociale media dat ik heel nieuwsgierig werd naar het verhaal. Om de een of andere reden sprak het tijdperk me niet zo aan, maar Marlies Medema heeft het voor elkaar gekregen dat ik het verhaal in werd gezogen en er helemaal niet meer bij stilstond dat ik het tijdperk niet zo interessant vond. Het verhaal van Anna is indrukwekkend, verdrietig en zo vlot geschreven dat je blijft lezen. De auteur heeft een sterk staaltje historisch onderzoek verricht en alles samengevoegd tot een heel leesbaar verhaal.
Eindoordeel: 4,5 sterren

Het rode koord // Ted en Rachelle Dekker
Specificaties: Dystopische thriller // Uitgeverij Kok Boekencentrum // Nederlands, vert. uit het Engels // 2020 // 350 blz’s
Het verhaal: Meer dan tien jaar geleden zag Grace iets wat de wereld voorgoed zou veranderen. Het kwaad overspoelde de aarde, en sindsdien verschuilt Grace zich met de andere leden van haar kerk diep in de bossen achter het rode koord. Zolang ze daarachter blijven, zullen ze veilig zijn. Grace’ broer betwijfelt of de wereld buiten het koord echt zo slecht is. Hij haalt Grace over om een kijkje te nemen. Zijn plan is het startschot voor een reeks gevaarlijke ontwikkelingen… waarvan Grace het middelpunt vormt.
Mijn mening: Vroeger verslond ik de boeken van Ted Dekker en recent las ik ook de boeken van zijn dochter, Rachelle Dekker. Daarom was ik extra benieuwd naar het boek dat vader en dochter samen schreven. Helaas vond ik het enorm tegenvallen. Ik verwachtte een spannend boek, een bloedstollend avontuur van Grace buiten de veilige grenzen van het dorp. Maar nee, Grace keerde weer terug met haar broer en ondervond de gevolgen van haar opstandigheid. Het verhaal sleepte zich voort door het uitleggen van de religieuze gewoontes van de personages. Er werd ook geschreven vanuit meerdere perspectieven. Het perspectief van Grace was in de eerste persoon enkelvoud (dus ik-vorm) en de andere perspectieven waren allemaal in de derde persoon enkelvoud. Daar kan ik me altijd heel erg aan irriteren in een boek. Al met al geen succes dus. Wel jammer, want de boodschap van het verhaal -dat liefde angst uitdrijft en daarom een gelovige ook niet gehoorzaamt uit angst- was wel een heel waardevolle. Deze had veel krachtiger verwerkt kunnen worden als het verhaal anders geschreven was.
Eindoordeel: Verder dan twee sterren kwam ik niet.

Toevlucht // Lynn Austin
Specificaties: (Bijbels-historische) roman // De Groot Goudriaan // Nederlands, vert. uit het Engels // 2001 // 384 blz’s
Het verhaal: Als haar huwelijk na 22 jaar gestrand is, vertrekt een verbitterde Abby naar Israël om deel te nemen aan een archeologische opgraving. Zij hoopt in Israël weer tot rust te komen. Meteen bij aankomst in het Beloofde Land wordt Abby echter geconfronteerd met geweld. De opgraving staat onder leiding van Hannah Rahov, een oudere archeologe. Abby en Hannah sluiten al snel hechte vriendschap. Wanneer ze bij hun graafwerk op een inscriptie ‘Leah’ stuiten, probeert Abby het leven van deze vrouw uit de eerste eeuw te reconstrueren. Leah moest zich als christen staande houden ten tijde van de Zelotenopstand tegen de Romeinen. Gaandeweg vertelt ook Hannah aan Abby haar levensverhaal, dat nauw verweven is met de geschiedenis van Israël. Maar niet alleen de mysteries van het verleden worden in de opgraving onthuld. Ook het heden heeft zijn geheimen, en Abby raakt verstrikt in een web van intriges waarvan zij zelf bijna het slachtoffer wordt.
Mijn mening: Ik vond dit een verrassend goed verhaal waarin Lynn Austin de verhaallijnen van de drie vrouwen goed in elkaar verweeft. Het boek is al zo’n 20 jaar oud en daarom moest ik ook glimlachen om de vraag die door een van de personages aan Abby werd gesteld: ‘Hebben jullie een e-mailadres?’ Hier en daar was het verhaal wat langdradig en vroeg ik me af of het echt zo gedetailleerd was, maar het kende zeker een verrassend einde. Als je geïnteresseerd bent in Israël, van Bijbels-historische romans houdt en van een beetje spanning is dit boek zeker een aanrader!
Eindoordeel: Ik heb ook dit boek 4,5 sterren gegeven.

Naar welk boek ben jij nieuwsgierig geworden?