Mini reviews #12 Drie historische romans

Ik weet niet precies hoe het komt, maar om de een of andere reden zie ik er altijd een beetje tegenop om het blogbericht met mini-reviews te schrijven. Het is niet dat ik het niet leuk vind, maar ik moet altijd een drempel over. Gelukkig voor jou heb ik vandaag weer genoeg moed verzameld en deel ik mijn mening over drie historische romans.

Het hart van de leeuw // Joanne Bischof
Specificaties: Christelijke historische roman // Uitgeverij Kok Boekencentrum // Nederlands, vert. // 2020 // 368 blz’s
Het verhaal: Virginia, 1890. Een circus strijkt neer in de stad Raonoke. Dompteur Charlie Lionheart is wanhopig: zijn babynichtje Holland heeft hoge koorts. Hij brengt haar naar het ziekenhuis, waar verpleegster Ella haar uiterste best doet om Holland beter te maken, niet wetend welk afschuwelijk geheim Charlie en Holland met zich meedragen. Stukje bij beetje leert Ella het gouden hart van Charlie kennen.. En naarmate hun vriendschap dieper wordt, laat Charlie de geheime wereld achter de coulissen zien, waar Ella ontdekt hoe hoop geboren kan worden uit opoffering.
Mijn mening: Ik vond sommige elementen van het verhaal wat vaag, je moest een beetje tussen de regels doorlezen wat er nu precies met Charlie aan de hand was. Maar ik vond het wel een mooi verhaal over opoffering en dat deze gebroken zielen elkaar vonden. Het boek las fijn weg en het element van het circus maakte het tot een uniek verhaal.

De bibliotheek van Parijs // Janet Skeslien Charles
Speficaties: Historische oorlogsroman // Luitingh Sijthof // Nederlands, vert. // 2021 // 432 blz’s
Het verhaal: Parijs 1939: De ambitieuze Odile Souchet is net begonnen aan haar droombaan bij de Amerikaanse bibliotheek in Parijs. Wanneer de nazi’s de lichtstad bezetten verandert alles van de ene op de andere dag. De bibliotheek blijft open, maar de Joodse bezoekers zijn niet meer welkom. Odile en haar collega’s riskeren hun leven door hun Joodse abonnees zelf de boeken te brengen. Maar wanneer Odile ontdekt dat haar vader, een politieman, nauw betrokken is bij het handhaven van het naziregime, raakt zij in een groot persoonlijk conflict. Heeft zij de moed om de juiste keuzes maken?
Mijn mening: Dit verhaal speelde zich in twee tijdperken af, tijdens de Tweede Wereldoorlog en in de jaren ’80. De verhaallijn uit de oorlog raakte mij het meest, ik vond de tweede verhaallijn persoonlijk weinig toevoegen aan het verhaal. Door de flaptekst en reacties van anderen had ik echt veel meer van dit verhaal verwacht. Ik vond de ontknoping, wat Odile uiteindelijk had gedaan, ontzettend tegenvallen. Al met al een behoorlijke anticlimax. De referenties aan boeken vond ik dan wel weer erg tof, maar door verschillende expliciete scènes en de eerder genoemde kritiekpunten werd dit boek absoluut geen favoriet.
Eindoordeel: 3 sterren (en dat is nog de hoge kant)

Ver van huis // Ellie Dean
Speficaties: Historische oorlogsroman // De Fontein, romans en spanning // Nederlands, vert. // 2021 // 432 blz’s
Het verhaal: Engeland, 1940. Verpleegster Polly Brown wordt overgeplaatst naar het ziekenhuis van Cliffehaven, waardoor ze bij haar man Adam kan zijn die in een militair hospitaal in de buurt ligt. Hun 5-jarige dochtertje Alice stuurt ze naar hun familie in Canada, waar het meisje veilig zal zijn, en zelf huurt ze een kamer in het Beach View House van Peggy Reilly. Maar dan krijgt Polly een telegram dat het schip waarmee Alice naar Canada zou varen tot zinken is gebracht door de nazi’s…
Mijn mening: Na het eerste deel in deze serie waren mijn verwachtingen voor het tweede deel hooggespannen. Slaagde Ellie Dean erin weer een mooi verhaal neer te zetten? Centraal in dit verhaal stonden Polly, Peggy en Danuta (de eerste twee namen zorgden regelmatig voor verwarring). Ellie Dean heeft heel goed het alledaagse leven van de oorlog in beeld gebracht, hoewel door het beroep van Polly (verpleegster) de oorlog wel dichterbij kwam. De scènes wisselden iets te snel van perspectief naar mijn wens en soms waren er gewoon te veel personages. Ik voelde dan ook een mindere band met de personages, maar ik vond het wel een fijn boek om te lezen.

Welk boek wil jij nu ook graag lezen?