Mini reviews #25 Grantchester, Het toevluchtsoord voor gebroken harten en Prins van Perzië

De laatste tijd lees ik gelukkig weer een heleboel leuke boeken, waardoor het schrijven van mini reviews me beter afgaat. Uiteraard probeer ik zo nu en dan ook een review te delen van een boek dat ik wat minder vond, maar ik prijs toch liever boeken aan. Vandaag review ik een detective, een historische roman en een Bijbels historische roman en toevallig zijn ze deze keer allemaal van dezelfde uitgever.

Grantchester 1: Sidney Chambers en de schaduw van de dood // James Runcie
Specificaties: Detective (cozy crime) // Kok Boekencentrum // Nederlands (vert. UK) // 2022 // 416 blz’s
Het verhaal: Engeland, 1953. Sidney Chambers is de 23-jarige, vrijgezelle predikant van Grantchester. Als er een dode valt in zijn gemeente, ontdekt hij dat hij een belangrijk voordeel heeft ten opzichte van Geordie Keating, zijn vriend bij de recherche: hij kan op plaatsen komen waar anderen niet worden toegelaten. Wanneer hij Geordie begint te helpen bij zijn zoektocht naar de moordenaar, ontdekt hij dat zowel een detective als een predikant nooit een seconde rust heeft. Behalve voor een potje cricket, een glas bier en een interessante Duitse weduwe…
Mijn mening: In eerste instantie verwachte ik één verhaal, maar het bleek een verzameling korte verhalen te zijn, een beetje net als Father Brown (waar het zeker wat weg van heeft) en Sherlock Holmes. De verhalen zijn onderling wel met elkaar verbonden, je leest over eerdere avonturen in nieuwe verhalen. De mysteries zijn interessant om te lezen, je gaat zelf ook de detective uithangen. Tegelijkertijd worden de verhalen nooit bloederig of zo spannend dat je niet meer kan slapen, een prima cozy crime detective dus.

Het toevluchtsoord voor gebroken harten // Susan Anne Mason
Specificaties: Historische roman // Kok Boekencentrum // Nederlands // Vert. CAN // 2022 // 400 blz’s
Het verhaal: Olivia Rosetti wordt opgepakt en gevangengezet omdat zij ongewenst zwanger is geraakt. Ze wordt ‘onverbeterlijk’ geacht en naar een heropvoedingsgesticht gestuurd, waar ze de meest vreselijke dingen meemaakt. Wanneer Olivia na anderhalf jaar zwaar getraumatiseerd vrijkomt, wordt ze in huis genomen door Ruth Bennington. Samen besluiten ze een opvanghuis te beginnen voor vrouwen in dezelfde situatie. Maar Olivia blijft last houden van haar verleden – tot ze weduwnaar Darius Reed en zijn dochtertje ontmoet. Zij helpen haar om zich langzaam weer geliefd te gaan voelen.
Mijn mening: Dit was een prachtig en ontroerend boek dat ook nog eens heel makkelijk weg las. De boodschap van vergeving klonk door het boek heen en de spanning zat er tot de laatste bladzijde goed in. Het verhaal voelde heel realistisch aan, juist omdat de auteur ook rekening hield met het feit dat de mening van een vrouw er niet zo veel toe deed. Het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, wat Olivia meemaakt in het heropvoedingsgesticht hebben vrouwen daadwerkelijk meegemaakt. Hoewel de auteur terughoudend blijft, krijg je wel een beeld van de gruwelijke dingen die daar gebeurden.
Eindoordeel: 5 sterren

Prins van Perzië // Tessa Afshar
Specificaties: Bijbels historische roman // Kok Boekencentrum // Nederlands (vert. USA) // 2023 // 384 blz’s
Het verhaal: De joodse Keren is verkocht aan het huishouden van Daniël door haar familie, die in ballingschap is in Babylon. Aangezien ze niet gemaakt is voor het huishouden, ontwikkelt Keren zich snel tot een van Daniëls beste schrijfsters. Daarnaast krijgt ze les in zwaardvechten met de zonen van Daniël en hun beste vriend Jared. Na een ongeluk wordt Keren weggestuurd met een mysterieuze opdracht: een herdersjongen trainen voor een grootse toekomst. Jared reist haar achterna. Als Jared en Keren ontdekken wie de herdersjongen werkelijk is, beseffen ze zich dat ze hem met hun leven moeten bewaken, aangezien hij wel eens degene zou kunnen zijn die hun volk naar de vrijheid zal leiden.
Mijn mening: Inmiddels weet je vast wel dat ik groot fan ben van de boeken van Tessa Afshar. Na een aantal romans die zich ten tijde van het Nieuwe Testament afspeelden, is Tessa Afshar teruggekeerd naar haar favoriete tijdperk, namelijk die van het Perzische rijk. Ze schrijft dat ze gefascineerd is door deze tijd omdat ze zelf vernoemd is naar een van de Perzische koninginnen. Het duurde even voordat de vaart in het verhaal kwam, maar daarna bleef het verhaal spannend, door de opeenvolgende gebeurtenissen van van verraad en intrige. Keren maakt een enorme groei door, ze overwint haar jaloezie en cijfert zichzelf weg voor de jongen die ze les moet geven. Hier en daar had Tessa Afshar wel wat meer mogen laten zien in plaats van vertellen, maar ik heb het niet als storend ervaren. Integendeel, ik vond het razend interessant om meer te weten te komen over de geschiedenis van Babylon en Perzië. In het nawoord geeft Afshar toe dat ze gebruik heeft gemaakt van een mythe voor haar verhaal, waarvan vrijwel zeker is dat het niet waar is, maar als romanschrijfster kon ze het niet laten om er toch over te schrijven. Wat mij betreft is ‘Prins van Perzië’ een aanrader, zeker als je van bijbels historische romans houdt!
Eindoordeel: 4,5 ster(ren)

Naar welk boek ben jij het meest nieuwsgierig?

PS: Dit blogbericht bevat een of meerdere affiliate link(s). Als je via deze link iets koopt, krijg ik een klein percentage van het aankoopbedrag. Uiteraard betaal je daar zelf niets extra voor 🙂