Mini reviews #28 De spiegelpassante reeks, Een plek om te blijven en Na al die tijd

Voor mijn gevoel is het al heel lang geleden dat ik een blog met mini reviews heb gedeeld, maar dat komt waarschijnlijk omdat het lang geleden is dat ik er eentje heb geschreven. Ik had best ver vooruit gewerkt, maar er komt altijd weer een moment dat je toch moet gaan schrijven. In deze blog review ik drie heel verschillende boeken, veel leesplezier!

De spiegelpassante (bestaande uit vier delen) // Christelle Dabos
Specificaties: (Urban) YA Fantasy // Luitingh-Sijthoff // Frans // 2020-2022 // 523 -538 -504 – 572 blz’s
Het verhaal: Treed binnen in een fabelachtig universum van zwevende arken en familieclans vol intriganten… Ophelia, een eigenzinnig buitenbeentje en onbegrepen genie, heeft unieke gaven: ze kan door spiegels reizen en ze kan met haar handen de geschiedenis van voorwerpen lezen. Ze leidt een rustig bestaan op de ark Anima. Tot ze onverwachts wordt uitgehuwelijkt aan Thorn, een introvert maar invloedrijk lid van de Drakenclan. Ophelia is gedwongen haar verloofde te volgen naar de Hemelburcht op de ijzige ark Pool, waar niemand te vertrouwen is. Daar ontdekt ze dat ze een pion is in een politiek spel dat niet alleen verschrikkelijke gevolgen heeft voor haar eigen leven, maar ook voor haar geliefde ark Anima.
Mijn mening: Bovenstaande tekst is de flaptekst van De ijzige verloofde, het eerste deel in de serie, maar ik vind dat ik deze serie beter in z’n geheel kan reviewen. De woorden ‘fabelachtig universum’ onderschrijf ik direct, al moet ik zeggen dat ik het verhaal en de worldbuilding soms zó ingewikkeld vond dat mijn aandacht verslapte. Mijns inziens heeft de auteur het zichzelf hiermee heel moeilijk gemaakt, door verschillende tijdperken (uit onze wereldgeschiedenis) door elkaar heen te gebruiken als achtergrond voor haar wereld. Het boeiendste boek uit de reeks vond ik deel drie (Het geheugen van Babel), toen alles voor mijn gevoel echt wat logischer werd. Ik vond het een goede serie om gelezen te hebben, zeker omdat-ie zo populair is, maar ik zou ‘m niet per se aanraden. Of je moet een gigantische fantasy-liefhebber zijn, ga dan gerust je gang.
Eindoordeel: 3,5 sterren (het geheel van de reeks)

Een plek om te blijven // Susan Anne Mason
Specificaties: Historische roman (christelijk) // Kok Boekencentrum // 2023 // 384 blz’s
Het verhaal: Terwijl de Tweede Wereldoorlog in volle gang is, zet Jane zich met heel haar hart in voor de bescherming van kwetsbare kinderen. Als tijdelijke directrice van de kinderbescherming hoopt ze op een permanente positie zodat ze zich hiervoor kan blijven inzetten. Maar ze bewaart een groot geheim dat haar ontslag zou kunnen betekenen. Garrett Wilder is door een oorlogstrauma niet in staat om voor zijn familiebedrijf te werken. Hij solliciteert naar de directeurspositie zodat hij zijn familie nog financieel kan ondersteunen. Hoewel Jane en Garrett tegengestelde belangen hebben, bloeit er snel iets op tussen hen. Als dat maar goed gaat…
Mijn mening: Nadat ik eerder ‘Het toevluchtsoord voor gebroken harten‘ van dezelfde auteur las (deel 1 in de serie, maar de boeken zijn heel goed zelfstandig te lezen!) was ik heel nieuwsgierig naar ‘Een plek om te blijven’. Kon het boek mijn verwachtingen waarmaken? Zeker! De vlotte schrijfstijl van Mason zorgt ervoor dat je door het boek heen vliegt. Het onderwerp is pakkend en vernieuwend (pleegzorg) en het verhaal kent een aantal twists waardoor je blijft lezen. Een onderdeel had wat mij betreft iets meer aandacht mogen krijgen (een fraude-schandaal), want het werd heel snel afgewerkt. Tegelijkertijd stond dat de ontwikkeling van het verhaal niet in de weg en sloeg ik het boek met een tevreden gevoel dicht. Een prachtige, ontroerende roman die boeit tot de laatste bladzijde.
Eindoordeel: 4,5 ster(ren)

Na al die tijd // Melissa Tagg
Specificaties: Feelgood (christelijk) // Kok Boekencentrum // 2023 // 334 blz’s
Het verhaal: Beckett Walker is al jaren niet meer in Maple Valley geweest uit angst dat hij wordt opgepakt. Dat is exact wat er gebeurt als hij besluit toch terug te keren. Zijn droom om militair advocaat te worden valt in duigen. Hovenier Kit Danby keert ook terug naar Maple Valley. Ze miste haar thuis en haar beste vriend, Beckett. Terug op de boomgaard van haar familie heeft ze één seizoen de tijd om winst te maken. Maar dat kan ze niet alleen. Het lijkt simpel: Beckett heeft een taakstraf en Kit heeft hulp nodig. Toch blijkt er een stuk meer op het spel te staan dan ze allebei hadden gedacht.
Mijn mening: Ik vond dit boek het beste boek in de serie (tot nu toe – in het najaar verschijnt volgens mij deel 4). Door de andere boeken had ik een vooroordeel gevormd van Beckett en dat bleek niet helemaal te kloppen met de werkelijkheid. De karakters van Melissa Tagg zijn uniek, zeker niet zonder fouten en een van de meest positieve punten van dit verhaal vond ik dat er geen ‘instalove’ is. De personages zijn niet op slag verliefd, maar delen een jarenlange vriendschap. Ze krijgen geloofwaardige problemen op hun bordje en niet alles wordt netjes voor ze opgelost, ze moeten keihard aan het werk. De schrijfstijl van Tagg is meeslepend en zorgt ervoor dat je het boek zo uit hebt
Eindoordeel: 5 sterren

Naar welk boek ben jij erg nieuwsgierig?

PS: Dit blogbericht bevat een of meerdere affiliate link(s) naar een webshop van een lokale ondernemer. Als je via deze link iets koopt, krijg ik een klein percentage van het aankoopbedrag. Uiteraard betaal je daar zelf niets extra voor 🙂