Huh? Op donderdag komt er toch altijd een bericht online over lezen of boeken? Klopt. Maar ik wilde toch even een bericht delen over de aanpassingen van mijn website. Waarschijnlijk heb je al het een en ander gezien, maar ik licht de wijzigingen toch nog even toe in dit bericht. En dan heb ik tegenwoordig ook een nieuwsbrief…
Waarom al deze vernieuwingen?
In 2021 veranderde ik van huisstijl voor mijn website, maar eigenlijk was ik twee maanden na de wijzigingen al niet meer tevreden. Ik weet dat ik urenlang had zitten prutsen in Photoshop en uiteindelijk nog steeds niets leuks had bedacht. Mijn leven veranderde werkelijk ten goede toen ik Canva ontdekte. In 2023 nam ik dan ook een pro-abonnement en ik nam me voor om zo snel mogelijk mijn website aan te pakken, zowel qua design als qua inhoud.
Maar ja, toen ging Jaap op z’n knieën en vroeg of ik met hem wilde trouwen. Door alle bruiloftsvoorbereidingen kwam ik nauwelijks aan schrijven toe, laat staan aan iets onbenulligs als mijn website vernieuwen.
Toen de rust weer was weergekeerd, kreeg ik toch veel zin om mijn website grondig aan te pakken. Ik beluisterde een heleboel afleveringen van de Novel Marketing Podcast en ontdekte steeds meer hoe belangrijk je website is. Ik wilde meer overzicht creëren en er ook voor zorgen dat alles makkelijk te vinden is. Daarnaast paste ik het kleurenschema en de daarbij behorende headers aan. Deze keer met behulp van Canva en de cover van No worries (daar zijn de kleuren namelijk op gebaseerd en die vond ik wel mooi bij elkaar).
Achter de schermen
Veel veranderingen zijn ‘achter de schermen’, je ziet ze niet op het eerste gezicht. Maar het hele menu is aangepast. In plaats van één pagina met alle gepubliceerde boeken en hun flaptekst, heb ik nu voor elk boek een aparte pagina gemaakt. Er is ook een overzichtspagina, maar deze bevat alleen de (klikbare) covers van de boeken. Ook herschreef ik mijn biografie volledig, ik schreef een korte versie in de derde persoon enkelvoud (dus vanuit zij-perspectief in dit geval), omdat dit ook helpt bij SEO. De lange versie schreef ik wel in de ik-vorm, omdat ik die dichter bij mezelf wilde houden.
Verder werkte ik de pagina met recensies bij en ik maakte een apart onderdeel in het menu voor De eindeloze boekenkast, elk seizoen heeft een eigen pagina gekregen, maar er is ook een overzichtspagina.
Is het al klaar?
Ik ben nog niet klaar met het aanpassen van de website. De pagina In de media heb ik bijvoorbeeld al vijf jaar niet bijgewerkt, terwijl ik echt een flink aantal in kranten en tijdschriften heb gestaan. Ook wil ik de categorieën op mijn blog bijwerken, ik wil een lijstje van maximaal 10 verschillende categorieën hebben en alle blogberichten daar onderbrengen. Dat wil ik voor alle blogberichten die tot nu toe zijn verschenen nog aanpassen (en dat zijn er 990). Vandaag hoop ik weer flink wat te kunnen doen aan de website, zodat ik volgende week aan een nieuw schrijfproject kan beginnen (dat geheime project waar ik het in mijn schrijflogboek over had).
Vanaf nu hoop ik de website veel meer up to date te houden, zodat je altijd het laatste nieuws als eerste hier kunt vinden, hoewel ik dat niet kan beloven. Wil je echt op de hoogte gehouden van mijn schrijfwerk en als eerste alle nieuwtjes weten? Lees dan snel verder!
Nieuwsbrief
Naast de vernieuwingen van mijn website, ben ik officieel een nieuwsbrief gestart. Vorig jaar had ik hier al plannen voor en ik wilde het nog langer, maar ik zag ertegenop om alles uit te zoeken. Door de Novel Marketing Podcast voelde ik de druk toch wel. Gelukkig hadden zij een fijn overzichtslijstje van mailingservices die bestaan en ik ben uitgekomen bij ConvertKit. Inmiddels kan je je aanmelden voor de lijst, dan krijg je iedere keer als er belangrijk nieuws is over mijn schrijfwerk (als er bijvoorbeeld een nieuw boek verschijnt) een mailtje. Ik wil proberen om maandelijks een nieuwsbrief te sturen, maar als er echt niets te vertellen is, dan slaan we een maand over. Het woord nieuwsbrief moet natuurlijk wel kloppen. Je kunt je aanmelden via het blokje onder dit bericht (of via de link hierboven).
Een van de belangrijkste redenen voor een nieuwsbrief is wel dat een platform als Instagram (waar ik vooral gebruik van maak voor nieuwsaankondigingen) te kwetsbaar is. Je kunt gehackt worden, het platform zelf kan besluiten dat jij niet goed bezig bent en je een shadow ban geven, waardoor alleen volgers je posts zien (en zelfs die niet veel), of volgers kunnen simpelweg je posts over het hoofd zien. Vrijwel iedere week krijg ik een mailtje van een fan (die me vaak ook op Instagram volgt) of er nog een deel in de Samen! serie komt, of wanneer deel 5 komt. Met de nieuwsbrief hoop ik dat op te vangen.
Wat vind jij van de vernieuwde website?
Liefs,
Mirjam
Kom me volgen op social media