Schrijfpraat #19 Branding & marketing

Oef… het onderwerp van vandaag is wat commercieel. Maar ik wil het er toch eens met je over hebben. Want hoe leuk en hoe goed je ook schrijft, je boeken worden toch beter verkocht als je reclame maakt. Hoe doe je dat als auteur? Ik vertel je er vandaag meer over!

Waarom is het nodig?
Toen ik een stuk jonger was dan ik nu ben en ik vertelde dat ik ‘later’ schrijfster wilde worden kreeg ik steevast te horen: Maar dat kan je alleen ‘erbij’ doen, je moet wel een echte baan hebben… Naast dat ik dit heel ontmoedigend vind voor kinderen die een droom hebben (ouder dan 8 jaar zal ik niet geweest zijn destijds), hoeft het niet waar te zijn. Hoe bekender jij bent als schrijver, hoe meer je boeken verkocht worden. Natuurlijk is het belangrijk dat jij een steengoed boek schrijft, maar op het moment dat niemand weet dat je een boek hebt geschreven: hoe gaan mensen daarvan af weten? En vertrouw voor de marketing en branding niet alleen op je uitgever! Natuurlijk, zij hebben belang bij de goede verkoop van jouw boek, maar jij hebt daar zelf ook veel invloed op!

Een paar opties
Het hangt natuurlijk een beetje af van je doelgroep, maar waar je mee kunt beginnen is bloggen of vloggen. Dat laatste heb ik nog niet zo lang geleden ontdekt, maar is echt ontzettend leuk! Vertel in je video’s meer over je boeken, over je schrijfreis, over … Tja, ik moet natuurlijk niet alle content gaan verklappen voor mijn komende vlogs, maar er is zoveel mee te doen. En het bewerken is echt een stuk makkelijker dan dat het lijkt! Wees ook actief op sociale media. Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin, TikTok … verzin het maar! Zorg er ook voor dat je goede contacten hebt met de plaatselijke boekhandel. Wie weet vinden zij het wel leuk om een keer een signeersessie of boekpresentatie te organiseren met jou (of in samenwerking met je uitgever). Enne … wat dacht je van je vrienden, familieleden, buren, collega’s en anderen op de hoogte brengen van je nieuwe boek? En jij kunt vast nog wel andere creatieve opties bedenken!

Belangrijk
Wat volgens mij echt belangrijk is bij branding en marketing is dat je dichtbij jezelf blijft. Doe dingen die bij je passen en waar je je goed bij voelt. Maak het vooral niet te ingewikkeld voor jezelf door constant hieraan te denken. Het is wel goed om overal ideeën op te doen om te posten, maar je moet niet ’s nachts wakker gaan liggen omdat je nog geen social media post voor volgende week hebt bedacht (bijvoorbeeld). En als je dichtbij jezelf blijft, merken je volgers dat ook. Dan kom je veel oprechter over dan wanneer je allerlei trucjes uithaalt om zoveel mogelijk boeken te verkopen!

Persoonlijk
Eigenlijk houd ik me hier nog maar een jaar of twee mee bezig. Het grootste gedeelte gaat ook vanzelf, onbewust. Meestal doe ik maar wat, ik heb voor mezelf geen overduidelijke social media strategie of targets waar ik aan wil voldoen. Hoewel ik natuurlijk wel mijn sociale media doelen voor 2020 heb 😉 Maar ik blog, vlog, post op sociale media omdat ik het leuk vind en omdat ik daar tijd voor vrij wil maken. Niet omdat het van hogerhand moet. Toen mijn eerste boek verscheen, durfde ik dat bijna tegen niemand te zeggen. Op de school waar ik lesgaf kwamen mijn collega’s er pas bij het verschijnen van mijn derde boek (Chaos) achter dat ik boeken had geschreven. Op Facebook deelde ik wel het een en ander, maar dat was het ook. Het is langzaam gegroeid en nu gaat het vanzelf. Dat is ook wat ik in het stukje hierboven heb geprobeerd te zeggen: doe de dingen die bij je passen en waar jij je goed bij voelt, dan gaat het op een gegeven moment vanzelf! Daar ben ik van overtuigd.

Hoe pak jij je marketing/branding aan?

Liefs,

Mirjam

Kom me volgen op social media

8 Comments

  1. Vraagje: hoeveel boeken verkoop je er meer door? Is natuurlijk bijna onmogelijk te bepalen. Een voorbeeld van promotie hiet. Een leuke schrijver uit Basel schrijft boeken die spelen in de bergen, en hij organiseerd lezerswandelingen naar de betreffende plaatsen. Verder leest bij bv a.s. week in een oldtimertram in Basel uit zijn boeken voor. Hij werkt daar ook als buschauffeur. Op zijn site vermeldt hij bv ook als hij ergens is voor research voor een nieuw boek. Ik vind het heel verfrissend. Alzo mogelijkheden genoeg.

    1. Dat is natuurlijk niet direct te achterhalen, maar ik merk wel een zichtbare groei in de verkopen sinds ik actief op Instagram en m’n blog ben geworden. Dat kan natuurlijk ook wel komen door meer bekendheid, maar het is ook een leuke manier om met je ‘fans’ in contact te komen. Ook weet ik dat er best wel wat mensen zijn die niet wisten dat ik boeken schreef (vooral kennissen) en daar door Instagram achter zijn gekomen en nu heel trouw al m’n boeken kopen, dus dat is wel grappig 😉 Dat is ook echt een toffe manier van die schrijver uit Basel, erg origineel!

  2. Yes! Elk product heeft marketing nodig. Ik bedoel hoe kan je anders mensen ergens enthousiast over maken? En als auteur ben je natuurlijk de beste marketeer (naast je lezers, als zij enthousiast zijn dan heb je heel gemakkelijk gratis reclame). Als je als auteur niks (tot weinig) aan reclame/marketing doet die laat toch echt wat steekjes vallen (zegt de communicatie-adviseur in mij)! Je doet het echt fantastisch! Ohh en deelbare marketing is helemaal handig voor je volgers 🙂

    1. Ik moet (nog steeds) zo hard glimlachen om jouw reactie 🙂 Je spreekt echt met passie over je werkveld 😉 En ik ben het natuurlijk helemaal met je eens!

  3. Ik probeer zo actief mogelijk aan marketing en branding te doen, alleen heb ik nog niet echt het gevoel dat het helpt. Natuurlijk moet zoiets groeien, je bent niet van de een op de andere dag een bestsellerauteur. Je naaste omgeving vertellen over je boeken is natuurlijk ook een heel goed idee, maar ik vind het nog wel moeilijk om mensen die heel dicht bij me staan over schrijven en mijn boeken te vertellen. Misschien moet ik daar maar eens in gaan oefenen, haha!

    1. Ik vind dat je juist heel goed aan de weg timmert in aanloop naar de verschijning van je eerste boek 😉 Het lastige is alleen dat je nooit helemaal zeker kunt weten dat wat je doet ook effect heeft. Je kunt nooit weten of mensen nu puur om jouw marketingactiviteiten je boek hebben gekocht, of gewoon omdat het hen leuk leek. Maar uit ervaring weet ik wel dat het helpt … de verkoop van mijn boeken is echt gestegen sinds ik op Instagram er veel over vertel, dus ga daar vooral mee door! En je omgeving is echt goud waard, die vertellen het vaak weer aan anderen, dus echt … gewoon doen!

  4. Leuk om te lezen hoe jij met je branding en marketing bezig bent. Ik doe het als schrijver en schrijfcoach voor mijn onderneming ook ongeveer zo. En ik merk zeker wel hoe actiever ik ben, hoe meer respons ik krijg. Dat merk ik toch wel terug in interactie op mijn blogs, social media, maar ook in het krijgen van nieuwe klanten.
    Ik denk ook dat het belangrijkste is dat je jezelf blijft in je marketing en doet wat bij jou past.

Laat een antwoord achter aan Anna Laura Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.