Schrijftip #21 Je boek is uitgegeven, wat nu?

Toen mijn allereerste boek uitkwam, had ik geen kaas gegeten van PR. Ik was allang blij dat hij er was. Inmiddels zijn we een aantal boeken verder en heb ik gemerkt hoe belangrijk het is om over je boek te vertellen en deze te promoten. Vandaag geef ik een aantal tips hoe je dit kunt doen.

Ik vond het eerst heel gek om reclame te maken voor mijn boek. Ik vertelde er eigenlijk niets over en als mensen er iets over vroegen, of een compliment gaven, wist ik niet goed wat ik moest zeggen. Zo wordt dat boek natuurlijk nooit verkocht. Langzamerhand begon ik toch wat meer erover te delen, zeker toen mijn tweede boek in aantocht was. Het kan soms voelen als opscheppen, maar zo bedoel ik het nooit. Ik wil gewoon graag dat mijn boeken, met hun boodschap, zoveel mogelijk mensen bereikt omdat ik geloof in het belang ervan. Wat kun je doen om zoveel mogelijk mensen te bereiken?

  • Maak een eigen website en/of blog, waarop je het een en ander deelt over je boek, maar misschien ook over jezelf.
  • Maak een zakelijke Facebookpagina, waarin je foto’s kunt delen van je boek. Ook kun je er de recensies delen en mensen vragen om reacties.
  • Instagram! Op Instagram kun je foto’s delen van je boek, van je nieuwe schrijfprojecten en wie weet, af en toe ook van je persoonlijk leven. Ook geven de stories veel opties om vragen te stellen aan je lezers en is het een eenvoudige manier om je lezers te bereiken.
  • Contact met je (lokale) boekhandel. Wie weet kun je er wel terecht voor een boekpresentatie of een signeersessie. Ik durfde pas na het verschijnen van mijn derde boek deze vraag te stellen en zo kwam het dat mijn vierde boek officieel gepresenteerd werd.
  • Benader een krant. Toen de datum voor de boekpresentatie van mijn vierde boek bekend was, heb ik de flyer doorgestuurd naar de krant. Het gevolg was dat ik niet veel later een mail kreeg met de vraag of ik een interview wilde geven. Twee dagen voor het verschijnen van mijn vierde boek stond het interview in de krant. Betere PR kun je je niet wensen, toch?
  • Durf te vertellen dat je boeken hebt geschreven. In de tijd dat ik er open over ben, heb ik nog maar één keer een negatieve reactie gekregen. De meeste mensen vinden het superleuk om te horen dat je een boek hebt geschreven.
  • Geef presentaties aan jouw doelgroep. In december 2018 mocht ik een aantal presentaties/gastlessen geven over schrijven op een middelbare school. Er waren veel jongeren die mijn boeken al hadden gelezen, maar nog meer die ze nog niet hadden gelezen en erna wel wilden lezen. Bij mij gaf dit overigens ook meteen inspiratie voor nieuwe verhalen 🙂
  • Deel recensie-exemplaren uit of vraag mensen die je boek gekocht hebben of ze een (korte) review willen delen.

Misschien vraag je je af, maar de PR van mijn boek, daar zorgt de uitgever toch voor? Dat klopt, een uitgever maakt ook veel reclame, plaatst advertenties en dergelijke. Maar een uitgever geeft niet alleen jouw boek uit, ze hebben veel meer projecten. Daarnaast kan een advertentie van een uitgever onpersoonlijk overkomen.

Ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt. Wat is jouw beste tip om je boek te promoten?

Liefs,

Mirjam

Kom me volgen op social media

2 Comments

  1. Wat een goede tips! Ik herken het wat je zegt, ik ben er ook niet zo van om te praten over mijn schrijfproces, terwijl het juist een hele goede reclame is. Ik ga er zeker gebruik van maken als ik een uitgeverij heb gevonden! 🙂 Leuk ook dat je gastlessen op scholen bent gaan geven!

    1. Fijn dat je de tips waardeert 🙂 Volgens mij is dat toch een beetje een schrijversdingetje, er weinig over zeggen. Het voelt ook een beetje gek, maar ik heb gemerkt dat het écht werkt. En weet je … hoe meer boeken er verkocht worden, hoe meer je kunt doen wat je graag wilt: nieuwe boeken schrijven 😉

Leave a Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.