Waarom iedereen lokaal moet kopen

Al jaren zit dit bericht in mijn hoofd. Ik probeer het zo vaak aan mensen uit te leggen, waarom moet je nu lokaal kopen? Dit bericht schrijf ik vanuit mijn hart – ik kan niet alles met cijfers onderbouwen, maar het komt voort uit artikelen die ik met elkaar vergeleken heb en mijn eigen ervaring als verkoopmedewerker in een boekhandel. Ik vergeet altijd waar ik iets gelezen heb, dus opdrachten voor school waarin je een bronvermelding moest maken vond ik verschrikkelijk en zoog de vreugde eruit. Dat wil ik niet laten gebeuren bij een simpel blogbericht, dus dat doen we dan maar niet. Toch … een artikel, recht uit m’n hart waarom iedereen lokaal moet kopen.

Uit de praktijk
Klant 1 komt de winkel inlopen. ‘Hallo, ik ben op zoek naar boek X, heeft u dat?’ Ik zoek vlug in het systeem of bij boek X op voorraad hebben. Dat is helaas niet het geval, maar we kunnen hem wel bestellen, wat ik dan ook tegen de klant zeg. ‘Laat dan maar zitten’, is de reactie. ‘Dan bestel ik het zelf wel bij Bol.’
Au. Dat doet pijn.

Uit de praktijk 2
Klant 2 komt de winkel inlopen. ‘Hallo, ik ben op zoek naar boek Y, heeft u dat?’ Weer zoek ik in het systeem of we het hebben. Helaas, boek Y is ook niet op voorraad, maar wel te bestellen. ‘Fijn, doe maar. Wanneer is het dan binnen?’ Afhankelijk van de dag zeg ik dan ‘dinsdag’ of ‘vrijdag’, ‘maar we zijn wel afhankelijk van de leverancier’, voeg ik eraan toe. ‘Dat begrijp ik. Ik heb het eigenlijk donderdag nodig, maar dan zeg ik wel dat het cadeautje nog komt. Ik koop zoveel liever lokaal dan via internet.’
Balsem voor m’n gekwetste ziel.

30.000 boeken
Jaarlijks verschijnen er zo’n 30.000 boeken (toevallig weet ik wel waar ik dat gelezen heb, in de Terdege over Boekentrends), het is een onmogelijke zaak om die allemaal in je winkel uit te stallen. Inkoop blijft een risico, zeker voor de kleine ondernemer die niet zoveel te besteden heeft. Mijn baas kocht 50 exemplaren van het boek over Kinga Bán in en met veel pijn en moeite kregen we ze verkocht, terwijl ons verzekerd was dat dit boek de winkel uit zou vliegen. Niemand kan voorspellen of een boek het wel of niet goed doet. Een ander voorbeeld is De buurtbarbecue van Gerjanne van Lagen, niemand had verwacht dat het boek na een paar maanden al aan z’n vijfde druk toe zou zijn. Kortom, het is niet mogelijk voor de lokale boekwinkel om álles op voorraad te hebben.

24-uursservice
Dat heeft onze grote blauwe ‘vriend’ helaas wel. Reden: zij hebben een heleboel meer geld en kunnen dus af en toe een inkoopmisser veroorloven. Daarnaast kunnen zij ongelimiteerd gebruikmaken van de 24-uurslevering van het Centraal Boekhuis. Omdat wij voor iedere levering boeken betalen, hebben we twee leverdagen. Als uitzondering maken we weleens gebruik van de 24-uursservice, maar hier moeten we ook extra voor betalen. Geld dat we eigenlijk niet kunnen missen, maar wat internetgiganten als water hebben. Dat ligt ook een beetje aan de mentaliteit van mensen, tegenwoordig willen we alles zo snel mogelijk in huis hebben, we hebben geen geduld meer. Dat zie ik bij de mensen die we aanbieden dat we een boek of product voor hen kunnen bestellen. De eerste vraag die dan gesteld wordt is: ‘Wanneer is het er dan?’ en regelmatig komt het voor dat het dan ’te laat’ is, want eigenlijk hebben ze het nu nodig. Was dan eerder gekomen, denk ik dan altijd. Maar Bol (en andere webshops) verpesten de markt met hun voor 23.59 besteld, morgen in huis. Mensen verwachten nu dat alles, overal beschikbaar is. Hoe deden we dat vijftien jaar geleden toen online shoppen niet of nauwelijks mogelijk was?

Inkoopkorting
Als je grotere partijen boeken (of andere producten) inkoopt krijg je stapelkorting. Het blauwe mannetje kan hier goed gebruik van maken, omdat zij, zoals ik al noemde, het risico kunnen veroorloven. De Wet op de vaste boekenprijs (die stelt dat je de prijs van een boek de eerste twee jaar na verschijning NIET mag verhogen of verlagen) beschermt de lokale boekhandel nog tot zekere hoogte, maar anders kunnen ze boeken en dergelijke óók goedkoop aanbieden.

Partner
Maar … je kunt ook meedoen met het partnerprogramma van Bol. Dat doen wij als boekwinkel wel en daardoor hebben we soms aardig wat boeken kunnen verkopen die we anders niet kwijt waren geraakt. Maar, hier zit wel een grote maar aan. Bol eist commissie (wat ergens wel logisch is) en die is niet mals. Getuigt dat veel webwinkels het echt heel moeilijk hebben. Wat ik tegenwoordig nog weleens doe, als ik iets nodig heb, is eerst kijken bij Bol. Dan zie ik dat ze het artikel bij meerdere partners verkopen en vervolgens bezoek ik de websites van die partners en bestel ik daar m’n artikel. Veelal is het goedkoper omdat de partners hun kosten aan Bol proberen te dekken door het product duurder te maken.

Economische crisis
Ik heb hierboven wat zaken genoemd wat de internetgiganten voor hebben op de kleine, lokale boekhandel. Zoals ik al schreef worden wij nog enigszins beschermd door de Wet op de vaste boekenprijs, maar voor de andere lokale ondernemer geldt dit níet. Steeds meer winkels verdwijnen, leegstand is een serieus probleem. Het grote geld belandt bij de eigenaars van internetgiganten die steeds rijker worden. Uit onderzoek is gebleken dat personeel in de magazijnen van Bol echt uitgebuit wordt. Jeroen van Bergeijk (journalist en naamgenoot van mijn MDL-arts) heeft er een boek over geschreven, wat tot hilariteit van mij ook via de gigant zelf wordt aangeboden. De order pickers krijgen het minimumloon voor superlange werkdagen en als jij meer koopt bij Bol krijgen zij écht niet meer betaald. Als we doorgaan met ons online bestelbedrag (en dan heb ik het nog niet eens over de milieubelasting en dergelijke) kunnen alle winkels hun deuren binnenkort sluiten. De rijken worden steeds rijker en wie een monopolie op een bepaald product heeft, bepaalt ook de prijs. Ik ben bang dat producten steeds duurder gaan worden als ze ‘schaarser’ worden. De rijken worden steeds rijker, de middenstand verdwijnt en de gewone burger betaalt daar een prijs voor.

Nu we op de rand staan van een grote economische crisis (het zou ook kunnen dat we er al middenin zitten, ik schrijf deze blog uiteraard wat eerder) zou ik iedereen ertoe willen oproepen: als je iets koopt, doe het lokaal. Het loont écht niet altijd om het goedkoopste product te laten inpakken door iemand die onderbetaald wordt en te laten bezorgen door iemand die maximaal 2 minuten heeft om jouw pakketje af te leveren. Kies alsjeblieft voor je lokale middenstand, daarmee maak je je plaatsgenoot blij, de stimuleer je de lokale economie, maak je ook het milieu blij en uiteindelijk zal je daar zelf veel vreugde door ervaren. Twijfel je nog, vraag het dan even aan Sint Nicolaas en doe net als hij 😉

Doe goed aan allen
Lokaal kopen is mij van jongs af aan ingeprent, hoewel ik ook echt niet altijd even braaf hierin ben geweest. Mijn vader citeerde altijd deze tekst uit Galaten 6, met betrekking tot het steunen van de lokale ondernemer: “Laten wij dus, terwijl wij gelegenheid hebben, goeddoen aan allen, maar vooral aan de huisgenoten van het geloof.” (HSV). Je kunt het heel geestelijk opvatten, maar ik geloof dat er ook een praktische kant aan deze tekst zit. Nu kent Barneveld (waar ik woon) behoorlijk wat christelijke ondernemers, dus dan is het zeker niet moeilijk om goed te doen aan huisgenoten van het geloof. Maar … als je de kring breder trekt, dan denk ik dat je meer mensen steunt door lokaal je spullen te kopen dan door het bij een internetgigant te bestellen.

Sinds coronatijd hebben de meeste ondernemers een webshop (daarvoor veel gelukkig ook al), dus lokaal kopen hoeft niet beperkt te blijven tot je fysieke aankopen, ook online behoort tot de mogelijkheden. Dus: koop lokaal, ook online! En heeft een lokale winkel écht niet wat jij zoek, probeer het dan bij een relatief kleine webwinkel te bestellen. Zij pakken je bestelling vaak leuk in én je helpt iemand om zijn of haar droom waar te maken, in plaats van een rijke stinkerd nog rijker te maken.

Koop jij lokaal?
Haha, alsof je na dit relaas nog een ander antwoord dan ‘ja’ durft te geven 😛

Liefs,

Mirjam

PS: Dit blogbericht bevat een of meerdere affiliate link(s). Als je via deze link iets koopt, krijg ik een klein percentage van het aankoopbedrag. Uiteraard betaal je daar zelf niets extra voor. Deze affiliate links leiden naar een lokale webshop 🙂

4 Reacties

  1. Helemaal net je eens. Overigens hebben we hier geen vaste boekenprijs meer, en dat is beter, alhoewel de grote boekwinkelketen er tegen waren. Maar ja, een referendumsysteen kan zo iets doorzetten. Het gevolg is dat de grote boekwinkels nu minstens 10% duurder zijn als de kleinere en als voorheen!), omdat ze er van uit gaan, dat men toch wel bij hun koopt. En dat terwijl die ook veel inkoopvoordelen hebben. De kleine kunnen veel meer differentieren of specialiceren en sindsdien zijn er veel meer lezingen etc. in de kleinere boekwinkels om gewoon reclame te maken. Ook kan men kortingsacties maken. Gevaar is de onlineshops, maar die leveren hier ook niet in 24 uur, de boekwinkels meestal wel. Een ander thema is nog, dat men bij online geen of te weinig porto betaald. Als dat wel zou moeten is de concurentie ook anders. Helaas is de huidige trend (of trends) niet echt goed voor de werkgelegenheid etc. Maar ja…

    1. Ja, het grootste gevaar als je geen vaste boekenprijs meer hebt is de onlineshops en in Nederland leveren die over het algemeen wel binnen 24 uur 🙁 Ik weet ook niet goed of ik er wel of geen voorstander van ben van de wet op de vaste boekenprijs. Ik weet van mezelf dat ik geneigd ben om meer te kopen als er korting is, in Engeland kocht ik bij Waterstones regelmatig meer boeken als het ‘Buy one, get one half price’ was. Maar hier in Nederland is het wel beter, denk ik. Al vind ik de boekenprijzen nu echt de pan uit rijzen, maar dat is overal zo, helaas. Volgens mij zijn ze er in Nederland wel over bezig dat er een soort belasting betaald moet worden op online bestellingen, milieutax ofzo. Dat zou weleens in het voordeel van de plaatselijke ondernemer kunnen uitvallen. Ik heb gelukkig veel positieve reacties gekregen op dit bericht, dus ik hoop dat ik hiermee iets in gang kan zetten om mensen bewuster te maken van de impact die ze kunnen maken, hoe klein ook. Afgelopen weekend was er bijvoorbeeld een vrouw die alle kerstboeken voor haar kleinkinderen bij ons bestelde, ook al hadden we minstens de helft niet op voorraad. Ze wilde de plaatselijke ondernemer steunen en niet internetgiganten, dat zijn verhalen die de burger moed geven 😉

    1. Mooi om te horen dat het bewustwording creëert, daarvoor heb ik de blog geschreven. En ik moet mezelf er ook constant aan herinneren dat ik niet naar Bol moet gaan, mijn uitdaging voor 2023 (die ik nu vast begin) is om daar niks te bestellen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: