Boekreview #1 De brief voor de koning // Tonke Dragt

In deze categorie schrijf ik reviews van boeken die ik gelezen heb. Een van mijn doelen met mijn blog is om mensen weer meer aan het lezen te krijgen, dus vaak zul je hier een enthousiaste boek review aantreffen. Vandaag trappen we af met een heel bekend boek en een van mijn favoriete jeugdboeken: De brief voor de koning van Tonke Dragt.

Tiuri is nog maar zestien jaar als hij een haast onmogelijke opdracht moet uitvoeren: een belangrijke brief naar een onbekende koning brengen. Wat er in de brief staat? Daar heeft hij geen idee van. Waarom de brief zo belangrijk is? Ook dat weet hij niet. Onderweg maakt Tiuri vrienden en vijanden, komt in gevaarlijke situaties, maar weet zich hier gelukkig ook vaak weer uit te redden. Het boek is opgebouwd uit acht verschillende delen en elk van de delen geeft een nieuw stuk van Tiuri’s reis weer. Voorafgaand aan ieder deel is een prachtige illustratie te vinden, door de auteur zelf gemaakt.

Of Tiuri te weten komt wat er in de brief staat en deze uiteindelijk bij koning Unauwen kan bezorgen? Dat is niet het belangrijkste van het verhaal! De les is namelijk dat de inhoud van de brief er niet toe doet, maar juist dat Tiuri zijn belofte houdt om de brief te bezorgen.

Het boek verscheen voor het eerst in 1962, maar de boodschap van ridderlijkheid, trouw zijn aan je belofte, opkomen voor het zwakke en ernaar streven om het goede te doen, zijn nog steeds relevant. Wat mij bij de laatste keer herlezen wel opviel was dat het taalgebruik hier en daar wat ouderwets is, maar hinderlijk is het niet, het past bij de sfeer van het verhaal. Door de verbasteringen van Engelse namen is het soms al duidelijk dat er iets gaat gebeuren in een bepaalde plaats. Zo is het meteen helder dat Dangria niet de meest veilige plek is en dat er wel iets slechts moet huizen in Eviellan. Het kan zijn dat het verhaal dan voorspelbaar wordt voor degene die het leest, maar aan de andere kant weet je nog niet wat het gevaar van Dangria is, of de reden dat Eviellan zo slecht is.

In mijn ogen is de brief voor de koning een klassieker die eigenlijk iedereen wel een keertje gelezen moet hebben. Voor mijzelf was het een opstapje naar verschillende bekende fantasy werken van grote schrijvers, zoals C.S. Lewis en J.R.R. Tolkien.

Heb jij de brief voor de koning al gelezen? Zo ja, wat vond je ervan? En zo niet, ga je het lezen?