Boekreview #51 The Books of Mortals trilogie // Ted Dekker & Tosca Lee

Eigenlijk wilde ik alleen over het laatste deel uit deze trilogie een review schrijven, maar dat leek me toch een beetje lastig. Dus hierbij een drie-in-een-boekreview over Verboden, Sterfelijk en Soeverein.

De allereerste thrillers die ik las waren van Ted Dekker. Ik denk dat ik een jaar of veertien was toen ik kennismaakte met deze auteur. Ik verslond (bijna) al zijn boeken en ik herlees ze regelmatig. Deze trilogie was heel lang incompleet, pas dit jaar heb ik het laatste deel gekocht en heb ik alle drie de boeken gelezen, Soeverein voor het eerst.

Specificaties: Dystopische thrillers // Uitgeverij Kok Boekencentrum // Nederlands, vert. // 2012, 2013, 2014

Samenvatting
Eeuwen geleden wist de wereld ternauwernood te ontsnappen aan de Apocalyps. Nu, bijna 500 jaar later, zijn er geen bedreigingen meer voor de mensheid. Er is geen haat. Geen oorlog. Geen passie. Alleen vrede. En angst. In het eerste boek ontmoeten we Rom Sebastian, hij woont in een wereld waar de enige emotie die er bestaat angst is. Alle andere emoties zijn door middel van een genetisch gemanipuleerd virus uitgeschakeld. Een ideale wereld, zo lijkt het. Rom ontdekt een flesje met oud bloed, dat verstopt zit in een oud dagboek. Als hij ervan drinkt, ontwaken al zijn emoties. Het is de bedoeling dat meerdere mensen worden genezen, dat kan door het bloed van Jonatham, een negenjarige kreupele jongen, maar er zijn meerdere partijen die het op hem hebben voorzien. In het tweede deel bestaat er een grote groep Stervelingen, zoals ze zichzelf noemen. De mensen die, dankzij Jonathans bloed alle emoties kennen. Ze worden opgejaagd door de Orde, maar ook binnen de groep Stervelingen ontstaat onenigheid en Jonathan offert zichzelf op. In het derde deel moeten Rom en de anderen staande blijven in een wereld die hen opjaagt en het liefst dood wil hebben. Kunnen ze hun geliefden redden?

Mijn mening
Pfoeh, een samenvatting van een trilogie schrijven is toch een stuk lastiger, haha. Ik was zelf tijdens het lezen vooral erg benieuwd naar de afloop van dit verhaal, omdat ik deel een en twee allebei al een keer gelezen had (deel twee zelfs al twee keer). Tijdens het lezen ontdekte ik op verschillende stukken overlap met de Cirkel serie, ook van Ted Dekker, die ik een paar maanden geleden nog gelezen had. Dat vond ik eigenlijk wel jammer, want voor mijn gevoel is het echt een beetje hetzelfde verhaal. Het verschil is dat hier geen vleermuizen in voorkomen (en natuurlijk is dat niet het enige verschil, maar deze valt als eerste op). Ted Dekker verwerkt graag het christelijk geloof in zijn boeken en dat was hier ook het geval. De theologie vond ik erg mooi en bij vlagen ook mooier dan in de Cirkel serie, maar het was soms ook verwarrend. Met name in het laatste deel was het echt niet bij te benen. Ook waren er veel karakters die een rol speelden, waardoor ik soms het overzicht kwijt was. Het ging veel over bloed, dus als je daar niet tegen kunt moet je sowieso niet deze boeken lezen. Maar mocht je op zoek zijn naar een christelijk, dystopisch verhaal met thrillerachtige kenmerken? Dan zijn deze boeken echt wat voor jou!

De trilogie heeft van mij gemiddeld 3.5 ster gekregen.

Heb jij weleens iets van Ted Dekker of Tosca Lee gelezen?