Mini reviews #14 Drie recente uitgaven

Zoals ik al eerder schreef, zie ik er meestal erg tegenop om een blogbericht met mini reviews te schrijven en achteraf valt het vaak mee. Zo ook deze keer aangezien ik twee van de drie mini-reviews al had gebruikt op de socials van De Wedloop. De boeken uit dit bericht zijn alle drie in 2022 verschenen, dus sowieso overal verkrijgbaar.

De retraite // Kees Postma
Specificaties: Satire (christelijk) // Uitgeverij Kok Boekencentrum // Nederlands // 2022 // 160 blz’s
Het verhaal: David, een vermoeide voorganger, verbaast zich regelmatig over de christelijke cultuur, de kerk en alles wat daarbij hoort. Voortdurend speelt de volgende vraag door zijn hoofd: ‘Should I stay or should I go?’ Ten einde raad besluit hij een retraite te gaan volgen in Ierland, samen met andere opgebrande herders uit verschillende denominaties. Diepe geestelijke lessen en knotsgekke situaties wisselen elkaar af. In dit boek wordt duidelijk dat een herder ook maar een schaap is, en dat om jezelf kunnen lachen even helend kan zijn als een gereformeerde drietrapsraket vanaf de preekstoel.
Mijn mening: We kregen bij De Wedloop een leesexemplaar van De retraite en nadat ik in de winkel de eerste bladzijden had gelezen besloot ik ‘m mee naar huis te nemen en daar verder te lezen. Het verhaal van de overspannen dominee wist me te boeien, juist vanwege de satirische inslag. We nemen onszelf in de kerk te vaak serieus, denk ik. De stijl deed me denken aan Adrian Plass, hoewel de auteur hier niet aan kan tippen (sorry Kees). Al met al een sterk debuut en ik kan niet wachten op meer van Kees Postma.

Meer dan goud // Stephanie Landsem
Specificaties: Historische roman (christelijk) // Uitgeverij Kok Boekencentrum // Nederlands, vert. // 2022 // 384 blz’s
Het verhaal: Minerva Sinclaire vertrekt naar Hollywood om carrière te maken en haar door de Depressie getroffen familie te helpen. Eenmaal daar aangekomen, belandt ze echter in een neerwaartse spiraal. Uiteindelijk moet ze zelfs vluchten, omdat ze onterecht wordt verdacht van moord. In plaats van haar familie te steunen, heeft ze hun alleen maar meer problemen bezorgd. Kan ze ooit nog terug naar huis?|
Mijn mening: Het duurde maar een paar bladzijden voor ik helemaal in het verhaal werd gezogen. Stephanie Landsem slaagt erin een goede sfeer te schetsen van de jaren ’30 en hoe leeg het leven in Hollywood eigenlijk is. Door het heden en verleden van Mina af te wisselen krijg je een goed beeld van haar leven en hoe ze de persoon is geworden die ze nu is. Je ontmoet ook diverse andere personages, zoals Oscar, de Mexicaan die in Amerika werkt en bang is om gedeporteerd te worden. Max, Mina’s agent. Ook lees je af en toe een stuk uit het perspectief van Mina’s vader. Hij blijft geduldig op zijn dochter wachten… Al met al een indrukwekkende hervertelling van de gelijkenis van de verloren zoon.
Eindoordeel: 4,5 sterren

De buurtbarbecue // Gerjanne van Lagen
Specificaties: Psychologische novelle // Uitgeverij De Banier // Nederlands // 2022 // 144 blz’s
Het verhaal: De bewoners van de Kruizingastraat treffen elkaar soms in het voorbijgaan. Verder hebben ze hun eigen leven, hun eigen zorgen. Op een dag valt er een uitnodiging in de brievenbus, voor een buurtbarbecue, op het pleintje voor nummer 8. Wel opgeven, niet opgeven? Ieder maakt zijn eigen afweging. Als de buren elkaar ontmoeten bij de barbecue vermoeden ze niet half wat zich achter de voordeuren van hun buren afspeelt.
Mijn mening: De buurtbarbecue is een vlot geschreven boek, met prachtige zinnen erin verweven. In ieder hoofdstuk staat een van de bewoners van de Kruizingastraat centraal en blijkt dat het gras bij de buren eigenlijk nooit groener is. Ondanks dat elk personage maar een kleine rol in het verhaal heeft, ga je geven om iedere buurtbewoner. Het is een boek dat je lang bij blijft, ik merk dat ik op willekeurige momenten opeens weer aan een van de verhalen uit het boek denk. Ook kijk ik met andere ogen naar de mensen om mij heen. Geen wonder dus dat dit boek binnen twee weken al in herdruk moest 😉
Eindoordeel: 5 sterren

Naar welk boek ben jij nieuwsgierig geworden?