Mini reviews #18 Het rupsenhuis, Als gebed de hemel raakt en Het gefluister van het water

Omdat ik vandaag de hele dag in de trein zit (de terugreis uit Bratislava) heb ik besloten om het eventjes om te draaien. Vandaag komen er dus mini reviews online en volgende week lees je meer over de boeken die ik las in augustus. Ik review vandaag twee historische romans en een feelgood die ik onlangs voor de tweede keer las. Nieuwsgierig welke boeken het zijn? Lees dan snel verder.

Het rupsenhuis // Jeanine de Vries
Specificaties: Historische roman // Mozaïek // Nederlands // 2022 // 352 blz’s
Samenvatting: De Amsterdamse Jael komt door schulden van haar man in Friesland terecht, in het onbekende Franeker. Ze voelt zich doodongelukkig en wil nog maar één ding: terug naar het botanische atelier in Amsterdam. Daar werkte ze als atelierhulp van de beroemde Maria Sibylla Merian. Maar wat ze ook probeert, het lukt Jael niet om als vrouw alleen terug te reizen. De Zuiderzee wordt haar vijand en het atelier lijkt verder weg dan ooit. Maar Jael geeft de moed niet zomaar op.
Mijn mening: Al maanden zag ik berichten voorbij komen op Instagram over Het rupsenhuis. Het beloofde een heel bijzonder boek te zijn. Helaas wist het boek mij niet zo te grijpen als ik gehoopt had. De schrijfstijl speelde daar zeker in mee. Er zat veel herhaling in de tekst (zoals ‘krijg de Franse ziekte’ en talloze zinnen die begonnen met ‘Ze’. Er zat weinig ritme in de tekst en het plot ging maar traag vooruit. De ontwikkelingen in het verhaal waren matig en echte plottwists kon ik er niet in ontdekken. Het was wel interessant om meer te lezen over de Joodse gemeenschap in de 18e eeuw. Wat ik ook geleerd heb van dit boek is dat rupsen jaren leven en als ze eenmaal een vlinder zijn geworden binnen een paar weken dood zijn. Dat vond ik het verdrietigste van alles om te lezen.
Eindoordeel: 2 sterren

Als gebed de hemel raakt // Melissa Tagg
Specificaties: Feelgood (christelijke achtergrond) // Kok Boekencentrum // Nederlands (vert. Engels, USA) // 2020 // 368 blz’s
Samenvatting: Tijdens een hevige storm klopt er een man aan bij Everwood, de vervallen bed & breakfast waar Mara Bristol zich schuilhoudt. Ze vertrouwt niemand, maar voelt zich verplicht de man binnen te laten in dit weer, niet wetend dat ze met Marshall Hawkins iemand binnenhaalt die haar weer vertrouwen in God en het leven zal geven.
Marshall Hawkins heeft zo zijn eigen trauma’s en was eigenlijk van plan om maar één nacht in Everwood te blijven. Maar Mara straalt iets uit dat maakt dat hij wil blijven. Terwijl Marshall en Mara hun best doen om de bed & breakfast weer winstgevend te krijgen, worden ze meerdere keren geconfronteerd met de problemen die hen naar Everwood hebben geleid… maar ontdekken ze daarnaast een prachtige liefde die hen voorwaarts helpt.
Mijn mening: Het is al de tweede keer dat ik dit boek las en deze keer maakte hij meer indruk dan de eerste keer. Misschien ook omdat het toen onderdeel was mijn 365 boeken in een jaar challenge, dat je boeken toch wat minder nauwkeurig gaat lezen. Het mooie aan dit boek vind ik dat twee gebroken mensen, die beiden het een en ander hebben meegemaakt, elkaar helpen weer heel te worden. Het boek bevat genoeg mysterie (met een vermist schilderij en een criminele familie) en wijze lessen. Soms zijn de benoemde problemen ietwat veel, maar het verhaal zit goed in elkaar!
Eindoordeel: 4,5 ster(ren)

Het gefluister van het water // Elizabeth Byler Younts
Specificaties: Historische roman // Kok Boekencentrum // Nederlands (vert. Engels, USA) // 2021 // 400 blz’s
Samenvatting: De Afro-Amerikaanse tiener Sparrow is kort geleden met haar familie verhuisd naar het overwegend witte Pennsylvania. Sparrow draagt een zware last met zich mee: ze geeft zichzelf de schuld van het overlijden van haar broertje Carver. Haar moeder Delilah bevestigt haar schuldgevoel door haar verantwoordelijk te houden voor de gebeurtenissen rondom Carvers traumatische dood. Als de thuissituatie voor Sparrow onhoudbaar wordt, zoekt ze troost bij haar Amish-buurvrouw Emma en bouwt ze een vriendschap op met Emma’s zoon John. Emma heeft intussen haar eigen problemen in haar huwelijk en met de opvoeding van John, waardoor ze geïsoleerd raakt van de Amish-gemeenschap. Alle drie ondervinden ze moeite door ras, religie en hun persoonlijke problemen. Toch gloort er hoop aan de horizon als ze hun geheimen prijsgeven en bouwen aan herstel, vriendschap en geluk.
Mijn mening: Vorig jaar hebben Anna Laura en ik voor onze podcast samen het boek De verborgen kinderen van deze auteur gelezen en ik was heel nieuwsgierig naar dit boek. Gelukkig hadden we in De Wedloop een leesexemplaar liggen. Ik vond het wel spannend om in dit boek te beginnen, de voorkant ziet er zo somber uit. De gebeurtenissen in het verhaal zijn ook somber, maar de fijne schrijfstijl van Elizabeth Byler Younts zorgen ervoor dat je wilt blijven lezen. Het verhaal is zeker heftig, maar ook mooi. Uiteindelijk laat het zien dat een leven vol geheimen alleen maar moeilijkheden oplevert en hoe mooi het is om te vergeven. Het verhaal speelt zich af in 1956, maar heeft relevante thema’s voor de huidige tijd.
Eindoordeel: 4,5 ster(en)

Ga jij een van deze boeken lezen?

PS: Dit blogbericht bevat een of meerdere affiliate link(s). Als je via deze link iets koopt, krijg ik een klein percentage van het aankoopbedrag. Uiteraard betaal je daar zelf niets extra voor 🙂