Mini reviews #19 The Gifting, Olifantenmeisje en Twee zussen, een donorhart en een bucketlist

Het lezen gaat de laatste tijd (gelukkig) weer wat beter. Dat helpt ook met het uitkiezen van boeken voor mini-reviews, want ik wil liever niet te veel mini reviews plaatsen van boeken die ik herlees. Hoe dan ook, in het blogbericht van vandaag ga ik drie boeken voor je reviewen die ik nog niet zo lang geleden gelezen heb, in de titel heb je al kunnen zien om welke boeken het gaat. Hopelijk heb je wat aan mijn reviews.

Ik las de meeste boeken als e-book, dus heb weer geen fancy bookstagramfoto’s voor bij dit bericht. Ondanks dat hoop ik dat je geniet van de recensies.

The Gifting // K.E. Ganshert
Specificaties: YA Dystopian // Createspace Independent Publishing Platform // Engels // 2015 // 322 blz’s
Samenvatting: In een wereld waar het bovennatuurlijke niet bestaat, weet Tess Eckhart het zeker: ze wordt gek. Nadat ze compleet flipte op een schoolfeest, zijn haar ouders bezorgd dat ze misschien gelijk heeft. Ze pakken hun spullen en vertrekken naar de andere kant van het land, waar een nationaal bekend instituut staat voor mensen met geestesziekten.
Tess is vastberaden om aansluiting te vinden op haar nieuwe school, ondanks het gefluister en gestaar. Maar als zelfs de populairste jongen uit haar klas naar haar staart, maakt dat haar onzeker. Dan beginnen de hoofdpijnen en lijkt het alsof profetische dromen haar ‘s nachts achtervolgen. Hoe harder Tess probeert het te verbergen, hoe meer ze ervan overtuigd raakt dat Luka meer weet, dat hij op een of andere manier verantwoordelijk is. Maar wat als ze het mis heeft?
Mijn mening: Al een tijdje geleden kreeg ik de mogelijkheid om dit boek van K.E. Ganshert (of Katie Ganshert) gratis te lezen. Ik las twee romans van haar en die bevielen me goed. Toen ik een kobo plus abonnement nam, zag ik dat de complete trilogie online stond. Ik begon met niet al te hoge verwachtingen – dat is meestal zo bij dystopische boeken, maar moest m’n mening al gauw bijstellen. De (droom)wereld die Ganshert gecreëerd heeft, zit goed in elkaar en de dreiging is heel echt. Het verhaal zit vol plottwists en leert me ook op een andere manier kijken naar iedereen die met zijn of haar mentale gezondheid worstelt. Op dit moment moet ik het laatste deel in de trilogie nog uitlezen, dus ik weet niet precies hoe het afloopt, maar ik vind deze boeken zeker de moeite waard. Katie Ganshert is christen en dat merk je door de serie heen – en ik vind het zeker tof dat er ook dystopische en fantasy boeken bestaan die geschreven zijn door christelijke auteurs. De boodschap van veel dystopische boeken (Hunger Games, Divergent) is vaak weinig hoopvol, terwijl in de boeken van Ganshert ruimte blijft voor hoop.
Eindoordeel: 4,5 ster(ren)

Olifantenmeisje // Ellen Marie Wiseman
Specificaties: Historische roman // Uitgeverij Kok Boekencentrum // Nederlands (vert. uit het Engels) // 2018 // 384 blz’s
Samenvatting: Op een zomeravond in 1931 mag de tienjarige Lily Blackwood voor het eerst naar buiten. Haar moeder neemt haar mee naar het circus. Maar wat Lily niet weet, is dat ze nooit meer thuis zal komen. Meer dan twintig jaar later erft de jonge Julia Blackwood het huis van haar ouders. Voor het eerst komt ze op de zolder, waar ze mysterieuze foto’s aantreft van een albino circusmeisje. Ze begint te vermoeden dat haar ouders een donker geheim hadden.
Mijn mening: Ik schreef in m’n Lezen met Mirjam blog al dat ik dit een heel heftig boek vond. De schrijfstijl was echt geweldig en het bood een realistisch inkijkje in het circusleven. Het was niet zo geromantiseerd als in The Greatest Showman, maar ook niet compleet vergruisd als in Circus der wonderen. Maar … het einde voelde wat overhaast en daardoor incompleet aan. Door meningen van anderen was ik voorbereid op een bepaalde gebeurtenis, maar dat het er zo in zou hakken, had ik niet gedacht. Ik wilde het boek per se ‘s avonds uitlezen – maar daarna kwam ik maar moeilijk in slaap omdat ik er steeds aan dacht. Het leven van Lily voelde heel erg zinloos aan, daartegenover stond dat ik Julia’s verhaallijn niet compleet afgerond vond. Ik denk als de auteur daar iets meer aandacht aan had besteed, aan het einde, een iets bevredigender einde was geworden. Dat betekent niet direct een happy end, maar het contrast voelde te groot.
Eindoordeel: 3,5 ster(ren)

Twee zussen, een donorhart en een bucketlist // Lindsay Harrel
Specificaties: Roman // Uitgeverij Kok Boekencentrum // Nederlands (vert. uit het Engels) // 2018 // 350 blz’s
Samenvatting: Megan heeft drie jaar geleden een harttransplantatie ondergaan. Ze had gehoopt dat dit het begin zou zijn van een nieuw en avontuurlijk leven, maar angst houdt haar nog steeds in zijn greep. Ze woont nog altijd bij haar ouders en werkt bij de plaatselijke bibliotheek. Het leven van haar succesvolle tweelingzus Crystal loopt ondertussen op rolletjes – af althans, dat denkt Megan. Alles verandert wanneer Megan de bucketlist in handen krijgt van Amanda, het overleden meisje aan wie Megan haar hart te danken heeft. Aangemoedigd door haar jeugdvriend Caleb gaat Megan op wereldreis, klaar om alle punten op Amanda’s bucketlist af te vinken. Crystal, die zo haar eigen redenen heeft om op reis te gaan, gaat met haar mee. Los van hun vertrouwde leventje komen de zussen niet alleen oog in oog te staan met de meest indrukwekkende plekken op aarde, maar ook met elkaar. Door Megans ziekte is hun band flink op de proef gesteld. Lukt het hen om de problemen achter zich te laten, of reizen die gewoon met hen mee?
Mijn mening: De reis van de twee zussen was leuk beschreven, al voelde sommige dingen wel overhaast. Langzamerhand herstelde hun band en dat vond ik een heel mooi aspect van het verhaal. De harttransplantatie kwam vrij oppervlakkig aan bod en ik vraag me af hoeveel research de auteur erin heeft gestopt. Ik heb meerdere boeken gelezen waarin het hoofdpersonage een harttransplantatie heeft ondergaan (Days of Wonder en Een hart voor Tom) en daaruit blijkt wel hoeveel rompslomp erom heen gaat én dat zo’n getransplanteerd hart zo’n 15 jaar meegaat. Die urgentie kreeg ik niet echt mee van dit boek – het was bijna alsof de harttransplantatie Megan (en Caleb) volledig hersteld heeft. Dat vond ik jammer en daardoor voelde het boek wat oppervlakkig aan. Ook wordt er weinig aandacht geschonken aan de bijzondere plaatsen waar de zussen naar afreizen, daar viel zeker winst te behalen voor het verhaal. Ondanks dat heb ik wel genoten van dit verhaal!
Eindoordeel: 3 sterren

Naar welk boek ben jij nieuwsgierig geworden?

PS: Dit blogbericht bevat een of meerdere affiliate link(s). Als je via deze link iets koopt, krijg ik een klein percentage van het aankoopbedrag. Uiteraard betaal je daar zelf niets extra voor