Mini reviews #20 Zie de sterren die daar staan, Een tijdelijke bruid in Iran en Het geheim van chateau d’ Epines

Pfoeh, wat een lange titels hebben de boeken deze keer. Toch wilde ik graag in de titel van m’n blogbericht vertellen welke boeken ik deze maand ga reviewen, om zo hopelijk jouw aandacht te trekken. Het is alweer even geleden dat ik deze boeken las, maar ik kan me gelukkig nog goed herinneren wat ik ervan vond.

Zie de sterren die daar staan // Amanda Dykes
Specificaties: (Historische) roman // Van Wijnen // Engels, USA // 2021 // 400 blz’s
Samenvatting: Lucy Clairmont groeit op met geschiedenis om zich heen, en voor ze het weet is ze zelf archeologe. Maritiem archeologe om precies te zijn, want als kind was ze al gefascineerd door alles wat met de zee te maken had. Dan slaat het noodlot toe.
Zal het Dashel, een Amerikaanse astronoom, lukken om met al zijn kennis van de sterren het raadsel uit Lucy’s familiegeschiedenis te onthullen? 200 jaar eerder bloeit een prille liefde op tussen twee spelende kinderen in een afgelegen zeegrot. Tegen de achtergrond van oorlog, intens verdriet, liefde, verraad en zelfopoffering ontplooit zich een intrigerend en intens spannend verhaal. Dash en Lucy vinden in een oud landhuis aan de kust een oude vertelling die hen antwoorden – en de genezing – kan brengen waarnaar ze zo wanhopig op zoek zijn.
Mijn mening: Verwondering, dat is het eerste woord dat in mij opkomt als ik dit boek zou moeten omschrijven. Hoewel het verhaal in eerste instantie wat langzaam op gang kwam, werd ik al snel meegezogen in de avonturen van Dash, Lucy, Frederick, Elias en Juliette. Door de verhalen van Lucy’s ouders worden Dash en Lucy aangemoedigd te ontdekken wat er met de Jubilee, een Brits spookschip, is gebeurd. Het boek is heel anders dan andere boeken die ik de laatste tijd las, een uniek verhaal waarin alle verhaallijnen op het einde samenkomen als een kunstig geweven tapijt. Zoals ik al schreef liet het boek me in grote verwondering achter en ik zou het iedereen aanraden.

Een tijdelijke bruid in Iran // Jennifer Kinec
Specificaties: Memoires // Kosmos Uitgevers // Engels // 2015 // 272 blz’s
Samenvatting: Op zoek naar bijzondere recepten voor haar kookschool vertrekt Jennifer Klinec naar Iran. Daar ontmoet ze een vrouw die haar zal inwijden in de geheimen van de Perzische keuken. De zoon des huizes wantrouwt de vreemde buitenlandse die ineens in zijn moeders keuken verschijnt. Hij is het niet gewend om een onafhankelijke vrouw te zien. Maar een onweerstaanbare kracht brengt de twee bij elkaar, en samen moeten zij zich teweerstellen tegen de strenge regels en wetten van Iran. Een tijdelijke bruid in Iran vertelt een meeslepend verhaal over de betekenis van geborgenheid, van vertrouwen, en de botsingen en misverstanden tussen de westerse en islamitische culturen.
Mijn mening: Het boek kwam heel traag op gang door de uitgebreide beschrijvingen (die trouwens het hele boek doorgingen). Pas na twee hoofdstukken kwam ik erachter dat dit geen roman was, maar de autobiografie/memoires van Jennifer Klinec zelf. Omdat ik niet door het boek heen kwam heb ik het een tijdje aan de kant gelegd en ben andere boeken gaan lezen. Op een gegeven moment dwong ik mezelf een hoofdstuk per dag te lezen en toen ik ongeveer halverwege het boek was ging het gelukkig wat sneller allemaal. De uitgebreide beschrijvingen en bepaalde expliciete scènes zorgden ervoor dat dit boek niet tot mijn favoriete boeken behoort. Het tegendeel zelfs, want als er geen landnaam in de titel stond had ik dit boek opgegeven (niet dat ik veel met m’n leesdoelen doe dit jaar, ik heb werkelijk waar geen flauw idee hoever ik daarmee ben).
Eindoordeel: 2,5 ster(ren), mede doordat het boek halverwege wat vaart begon te krijgen.

Het geheim van chateau d’ Epines // Melanie Dobson
Specificaties: (Historische) roman // Kok Boekencentrum // Engels, USA // 2017 // 400 blz’s
Samenvatting: Dit boek vertelt het spannende en meeslepende verhaal van een jonge Franse vrouw die tijdens de Tweede Wereldoorlog haar leven riskeert om verzetsstrijders te verbergen in een gangenstelsel onder het landgoed waar zij woont. Zeventig jaar later zoekt haar kleindochter haar toevlucht tot het landgoed om een relatiebreuk te ontvluchten en aan een oorlogsdocumentaire te werken. Ze is geschokt wanneer ze ontdekt welke rol het familiehuis in de oorlog gespeeld heeft. Maar als ze het gangenstelsel onder het landgoed begint te verkennen, ontdekt ze dat haar oma nog veel meer geheimen heeft bewaard.
Mijn mening: Een paar weken terug was Jaaps moeder dit boek aan het lezen en ze dacht dat ik het ook wel mooi zou vinden. Nu is Melanie Dobson een van mijn favoriete schrijfsters geworden, dus ik was wel benieuwd naar dit boek. Het speelt zich deels af in Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog en deels in het heden, zowel in Amerika als in Frankrijk. De afwisseling heden-verleden vond ik prachtig en liep naadloos in elkaar over. Het verhaal bleef tot het einde toe spannend omdat de personages van Melanie Dobson altijd heel erg gelaagd zijn. Een personage kan goed lijken, vervolgens slecht en uiteindelijk redelijk goed uit het verhaal komen, om het zo maar te zeggen. Haar schrijfstijl was fijn en ik vond dit een mooi boek. Mijn favoriet van haar blijft wel Een kamer vol lichtjes, maar dit boek was ook echt goed!

Naar welk boek ben jij nieuwsgierig geworden?

PS: Dit blogbericht bevat een of meerdere affiliate link(s). Als je via deze link iets koopt, krijg ik een klein percentage van het aankoopbedrag. Uiteraard betaal je daar zelf niets extra voor