Mini reviews #27 Grace in the gray, Rozen in de nacht, Ik red me wel

Het is dan wel de eerste donderdag van de maand, het is ook de eerste dag van de nieuwe maand en omdat ik liever wat meer tijd heb om m’n leeslogboek te schrijven, heb ik het deze maand omgewisseld. Vandaag deel ik de minireviews met je en volgende week krijg je m’n leeslogboek van mei te zien. Deze keer review ik weer heel verschillende boeken, namelijk een non-fictie boek, een historische roman en een feelgood.

Grace in the gray // Mike Donehey
Specificaties: Geloofsopbouw // Waterbrook // Engels USA // 2023 // 220 blz’s
Hier gaat het over: Beledigingen en polarisatie domineren vrijwel iedere interactie in de huidige cultuur. Is er een andere manier? God verlangt dat we beter worden in het houden van anderen, niet in beter debateren. Grace in the gray helpt ons om de genade en het goede te zien, dat dikwijls verborgen is door ons beperkte perspectief en aannames. Door een collectie van persoonlijke verhalen en Bijbelse inzichten, onthult Mike Donehey een proces van vier stappen dat je kan helpen. Het begint allemaal bij leren luisteren en leiden met de meest transformerende substantie die het universum ooit heeft gekend: Gods liefde.
Mijn mening: Ik las al eerder een boek van Mike Donehey en was benieuwd naar dit verhaal, juist omdat ik soms zo moedeloos word van alle polariserende gesprekken. Dit boek stemde me tot nadenken over meningsverschillen en hoe je het gesprek aangaat met andere mensen, in plaats van er altijd vol tegenin te gaan. Wat echt een eye-opener was, was dat Mike schreef dat hoe we tegen God praten, verandert hoe we tegen andere mensen praten. We doen het vaak verkeerd om: klagen, zeuren en maken ruzie met andere mensen, maar tegenover God zetten we ons meest vrome gezicht op. De auteur stelde voor het eens om te draaien, God kan onze klachten en ellende wél aan, in tegenstelling tot Zijn schepselen. Als je alles tegen God durft te zeggen, verandert dat wat je tegen mensen zegt.
Eindoordeel: Ik vind een non-fictie boek altijd wat vreemd om op sterren te beoordelen. Ikzelf heb hier veel van geleerd, maar kan me voorstellen dat iemand anders er weinig uithaalt.

Rozen in de nacht // Melanie Dobson
Specificaties: Dual timeline roman // Kok Boekencentrum // Nederlands (vert. USA) // 2023 // 350 blz’s
Het verhaal: In Rozen in de nacht van Melanie Dobson zijn twee verhaallijnen naadloos verweven. Aan de ene kant: Grace Tonquin, een Amerikaanse die er tijdens WOII in Frankrijk alles aan doet om Joodse kinderen te redden van de nazi’s. Na een levensgevaarlijke tocht door de Pyreneeën neemt ze twee kinderen mee naar huis: Élias en Marguerite. Grace en haar man houden zielsveel van de kinderen, maar Graces oorlogstrauma breekt het gezin op. Aan de andere kant, meer dan vijftig jaar later: Addie Hoult is wanhopig op zoek naar een stamceldonor voor haar goede vriend Charlie. Omdat de donor een familielid moet zijn, verdiept Addie zich in de familiegeschiedenis waar Charlie altijd gesloten over is geweest. Zo ontdekt ze het verhaal van de dappere Grace Tonquin en twee meegesmokkelde kinderen….
Mijn mening: In eerste instantie kwam ik moeilijk in het verhaal, maar dat lag niet zozeer aan Melanies schrijfstijl, maar aan mijn verwachtingen van het boek. De flaptekst* zette me namelijk op een dwaalspoor en zo verliep het boek anders dan ik dacht. Toen ik me eenmaal daaroverheen had gezet, kon ik mezelf verliezen in het prachtige verhaal dat Melanie Dobson schreef. Een verhaal met een rauw randje, over vergeving, verzoening, maar ook littekens die we oplopen in het leven. Ik zou het boek zeker aanraden!
Eindoordeel: 3,75 sterren

*De flaptekst is anders dan wat hier bij ‘het verhaal’ staat geschreven.

Ik red me wel // Leanne Pots
Specificaties: Feelgood // Kok Boekencentrum // Nederlands // 2023 // 300 blz’s
Het verhaal: De stadse Nora wil maar één ding: op eigen benen kunnen staan. Door wat zij in haar jeugd heeft meegemaakt, weet ze zeker dat ze zichzelf nooit afhankelijk zal maken van een man. Wanneer Nora een vakantiehuisje in Twente erft van haar overleden oma, gaat ze er vier weken logeren om het op te knappen. Al snel ontmoet ze de buurman, boer Abel. Hij wil haar graag helpen, maar daar wil Nora uiteraard niets van weten. Pas als blijkt dat ze de klus zonder zijn hulp niet kan klaren, neemt ze zijn aanbod met tegenzin aan. In ruil daarvoor zal zij hem een paar dagen helpen op de boerderij. Hoe beter Nora en Abel elkaar leren kennen, hoe meer ze voor elkaar gaan voelen. Maar hij wil geen relatie met een stadsmeisje en zij wil überhaupt geen relatie. Ze besluiten het te houden bij een zomerromance… maar is dat wel zo eenvoudig?
Mijn mening: De liefde voor het platteland spat van de bladzijden in dit verhaal. De backstory van zowel Nora als Abel is ontroerend en zorgt voor een feelgood met diepgang. De Hollandse nuchterheid zorgde ervoor dat ik veel meer van dit boek genoot dan van Amerikaanse feelgoods (en die vind ik al heel erg leuk). Kortom, een aanrader voor iedere liefhebber van het genre!
Eindoordeel: 4,5 sterren

Welk boek zou jij graag willen lezen?

PS: Dit blogbericht bevat een of meerdere affiliate link(s) naar een webshop van een lokale ondernemer. Als je via deze link iets koopt, krijg ik een klein percentage van het aankoopbedrag. Uiteraard betaal je daar zelf niets extra voor 🙂