Schrijfpraat #78 Met meer focus aan het werk, zo doe je dat!

Een veelbelovende titel, maar kan ik het ook waarmaken? Inmiddels werk ik al bijna vijf jaar (bijna) volledig vanuit huis en zeker het afgelopen jaar heeft mijn productiviteit een vlucht genomen, dus wat is mijn geheim? Je leest het in dit bericht!

Thuiswerken
De coronacrisis bracht voor mij niets nieuws. Na mijn vertrek uit het onderwijs in juli 2018 werkte ik een tijd vanuit huis om me volledig op mijn schrijfwerk te richten. In maart 2019 vond ik een nieuwe baan, bij het LCJ (later IKC), bij deze organisatie werkte je ook grotendeels vanuit huis. Wat dat betreft veranderde er weinig toen ik in 2022 deze organisatie verliet en me weer bijna volledig op mijn schrijfwerk richtte. De afgelopen jaren ben ik erachter gekomen dat thuiswerken echt iets is wat je moet leren, maar inmiddels heb ik een uitgebreide trukendoos om gefocust te werken. Mijn tips geef ik graag aan je door:

  • Cold Turkey Blocker: Een aantal jaar geleden werkte ik ook al een tijdje met deze app die websites naar keuze voor je blokkeert, maar in november of december 2022 heb ik de pro-versie aangeschaft. Dat was eenmalig €35, maar als ik zie hoeveel tijd en focus ik daar mee gewonnen heb, was het elke eurocent waard. Doordat ik de betaalde versie heb, kan ik tijdsblokken instellen dat websites geblokkeerd worden. ’s Morgens tussen 8 en 12 uur zijn alle websites (behalve die van mezelf en die van NaNoWriMo) geblokkeerd. ’s Middags zijn social media websites geblokkeerd en heb ik iets meer vrijheid. Moet ik toch écht iets opzoeken voor mijn schrijfwerk? Dan gebruik ik mijn telefoon of laptop, maar het liefst zo min mogelijk. Ik werkte eerst veel met Forest, maar het lastige was dat je met de browserversie maximaal twee uur kon blokkeren en zodra m’n boom was geplant, ging ik weer allerlei websites opzoeken waar ik niet op mocht. Door die tijdsblokken van Cold Turkey kan ik simpelweg niet met iets anders aan de slag gaan dan met schrijfwerk.
  • Focusstand iPhone: Ik ben niet zo’n standaard iPhone fan, sterker nog, tot twee jaar terug had ik altijd een Samsung. Maar toen kreeg ik van m’n werk een telefoon en kon ik die na een jaar overkopen. Omdat ik het simpelweg kapitaalvernietiging vond om ‘m nu al weg te doen, besloot ik de telefoon inderdaad over te nemen. Maar goed, die iPhone heeft wel een ideale focusstand. Je kunt tussen bepaalde tijden meldingen blokkeren. In mijn geval komen er tussen half 9 en half 6 geen meldingen binnen. Natuurlijk zie ik het wel als mensen mij geappt hebben als ik tussendoor kijk, maar mijn telefoon trilt niet. Dat zorgt er soms voor dat ik wat later reageer dan gebruikelijk, maar het werkt wel. Als iemand belt, gaat m’n telefoon wel over hoor, dus het is niet zo dat ik niet bereikbaar ben.
  • Maximaal een halfuur per dag Instagram: In ieder geval op m’n telefoon dan. Die iPhone heeft namelijk nog een fijne functie. Je kunt apps na een bepaald tijdstip blokkeren, dat heb ik al sinds ik de telefoon heb. Ik heb mijn moeder de code laten instellen, zodat ik niet steeds op negeer limiet voor vijftien minuten kan klikken. Dat hielp bij vroeg naar bed gaan. Maar goed, toen was daar nog Instagram en helemaal sinds ik de Cold Turkey Blocker op m’n PC heb, had ik de neiging om veel op Instagram te kijken op mijn telefoon. Dus heb ik ingesteld dat ik maximaal een halfuur per dag op Instagram mag en daarna blokkeert het ding. Natuurlijk kan ik mijn moeder lief aankijken (wat ik ook zeker weleens doe), maar dat mag niet iedere dag gebeuren.
  • Telefoon uitschakelen: Het kan gebeuren dat ik, ondanks alle maatregelen die ik hiervoor genoemd heb, maar met mijn telefoon bezig blijf. Dan volgt er een ernstigere maatregel: ik zet mijn telefoon uit. Ik hoor je denken: ‘Maar dan ben je toch niet meer bereikbaar?’ Klopt. Maar ik herinner me nog een tijd dat ik geen mobiele telefoon had en dus in principe ook niet elk moment van de dag bereikbaar was. Toegegeven, ik was toen wel een stuk jonger dan nu en hoefde ook niet altijd bereikbaar te zijn. Maar dat hoeft nu nog steeds niet. Als mensen me écht heel hard nodig hebben, kunnen ze altijd op andere manieren met mij in contact komen. En tegenwoordig kan je zelfs de WhatsApp webapp gebruiken als je telefoon uitstaat, dus helemaal onbereikbaar ben je eigenlijk nooit. Telefoon uitschakelen is wel echt een maatregel die ik pas neem als niks anders helpt.
  • Ik ga voorzichtig om met cafeïne: Nu kan ik sowieso geen mokken koffie achter elkaar drinken, want na één kop onderga ik al zowat een darmspoeling (#sorrynotsorry), maar ik gebruik wel kauwgom met cafeïne. Mensen die darmproblemen ervaren door koffie en andere cafeïne-houdende dranken kunnen dit vaak wel verdragen en ik hoor daar ook bij. Maar nog steeds geldt dat je voorzichtig moet zijn, vanwege de halfwaardetijd van dit stofje. Daarnaast heb ik een tijdje terug een video gezien waarin uitgelegd werd dat je niet meteen ’s morgens bij het opstaan cafeïne moet nuttigen, maar liever een uur tot anderhalf uur wachten. Dit voorkomt een ernstige dip als de eerste helft van de cafeïne uit je lichaam is verdwenen.
  • Ik heb duidelijke grenzen rond werktijd en tijd om te ontspannen: Heel eerlijk voelt deze nu een beetje hypocriet, omdat het avond is en ik nog zit te typen. Maar dat heeft een reden, vanwege omstandigheden kon ik me vanmiddag totaal niet concentreren, dus mocht ik bij hoge uitzondering vanavond werken. Normaal gesproken werkt het zo dat ik tussen ontbijt en avondeten werk en daarna niet meer. Er zijn af en toe uitzonderingen, maar deze duidelijke afbakening helpt me om iedere morgen weer fris en fruitig aan m’n bureau te schuiven (meestal dan).
  • Werk leidt tot motivatie en niet andersom: Als ik zou afwachten tot ik motivatie had om te schrijven, zouden er bijzonder weinig woorden geproduceerd worden. De afgelopen tijd merk ik steeds meer dat tevreden terugkijken op een werkdag een veel betere motivatie is om de volgende dag aan de slag te gaan dan welke beloning ik mezelf ook in het vooruitzicht stel. Het gaat nu al een paar weken heel erg goed met de schrijverij (afgezien van de dag dat ik deze blog schreef dus) en dat geeft extra motivatie om weer verder te gaan.

Wat doe jij om gefocust te werken?

Liefs,

Mirjam

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.