Schrijfpraat #14 Schrijven voor een klein publiek

Twee weken geleden deelde ik met jullie mijn droom (fulltime schrijven) en hoe ik dat voor me zie. Tegelijkertijd weet ik dat het echt nog een hele tijd kan duren voordat ik mijn doel bereikt heb. Dat komt ook omdat ik voor een relatief kleine doelgroep schrijf. In mijn schrijfpraat van vandaag vertel ik waarom ik dat doe en of dat bevalt…

Doelgroep
De officiële doelgroep van mijn boeken zijn tienermeiden, natuurlijk zijn er ook volwassenen die mijn boeken lezen en ervan genieten en ik heb ook begrepen dat er soms jongens zijn die ze lezen. Maar de boeken zijn geschreven met het oog op jonge meiden. Bovendien schrijf ik voor christelijke meiden (en dan meer de reformatorische hoek, hoewel ik geloof dat je als evangelische of wat dan ook, heus wel kan genieten van mijn boeken), dus dat maakt de groep nog kleiner dan die al is.

Bewuste keuze
Schrijven voor deze doelgroep is een bewuste keuze. Toen ik zelf puber was, waren er niet veel leuke, christelijke Young adults. Eigenlijk ben ik met mijn verhalen de boeken gaan schrijven die ik zelf als tiener had willen lezen. En ik vind het nog steeds belangrijk om voor christelijke meiden te schrijven. Voor ouders is het fijn dat ze hun kind een boek kunnen laten lezen waarvan ze van tevoren weten dat ze achter de inhoud kunnen staan.

Voordelen en nadelen
Er zitten natuurlijk voordelen en nadelen aan schrijven voor een wat kleiner publiek. Een groot voordeel voor mij is dat ik mijn doelgroep best goed ken en ik kan (voor mijn gevoel) ook echt contact maken met ‘fans’ (haha, vind het een beetje gek). Als ik mailtjes krijg waarin mensen vertellen dat ze m’n boeken leuk vinden, kan ik die beantwoorden en ook via Instagram heb ik regelmatig wat persoonlijk contact met lezers. Ook heb ik zelf wel het gevoel dat mijn doelgroep trouw is. Omdat in christelijk/reformatorisch Nederland lang niet overal naar films en tv wordt gekeken, worden juist mijn boeken nog gelezen!

Eigenlijk is het enige nadeel dat ik kan verzinnen aan een wat kleinere doelgroep dat je echt heel veel boeken moet schrijven (en verkopen) om er geld aan over te houden. Bah, ik vind het helemaal niet leuk om deze zin op te schrijven, maar als ik ooit fulltime auteur wil worden, zal ik toch echt wat meer geld moeten verdienen met m’n schrijverij. Geld is niet een van mijn favoriete onderwerpen om over te praten, al is het sinds het lezen van dit boekje wel anders geworden. Daarom hoop ik er over twee weken iets meer over te delen, natuurlijk met betrekking op het schrijfwerk.

Toekomst
Toch zou ik ook wel een keer een boek willen schrijven voor een groter publiek. Dat is ook iets waar ik samen met mijn broer mee bezig ben, een fantasy/adventure serie. Ook staat een roman voor volwassenen op mijn lijstje. En nog niet zo lang geleden schreef ik (onder pseudoniem) een kort feelgoodverhaal voor de bundel Zomerdromen. Dat smaakte ook naar meer, het feelgood genre spreekt mij wel aan.

Altijd voor een klein publiek
En toch … toch zal ik altijd voor een klein publiek schrijven. De allerbelangrijkste persoon voor wie ik mijn verhalen schrijf ben ik in eerste instantie zelf. Kleiner kan het niet, toch?

Zou jij graag voor een groot publiek willen schrijven?

Liefs,

Mirjam

10 Reacties

  1. Je hebt een mooie visie, over waarom je schrijft voor een kleinere doelgroep. Als jij de daar goed bij voelt, gewoon lekker blijven doen! Alleen om er dan echt fulltime van te kunnen leven is lastig inderdaad. Voor een kleiner publiek plus ook nog verhalen voor volwassenen en andere genres schrijven is daarbij een hele mooie en leuke combinatie! Leuk ook dat jouw aandeel in Zomerdromen ook zeker naar meer smaakt! Ik wist wel dat je het leuk zou vinden, anders had ik je ook niet gevraagd 🙂

    1. Ik hoop idd dat het schrijven in verschillende genres gaat helpen. En Zomerdromen vond ik heel leuk om te doen, voor mezelf schrijf ik al veel langer feelgood verhalen en dit was een soort bevestiging dat ik dit kan 😉 Dus dank je wel!

  2. Dat je voor een kleine doelgroep schrijft die je ook nog goed kent, lijkt me helemaal niet verkeerd. Een niche-markt. Maar wat is voor die markt een normaal aantal verkochte boeken en een succesvolle schrijfster? Daar moet je je mee vergelijken, en ik denk dat je dan al een heel eind bent. Let wel op, dat je niet te ouderwets wordt, want ook jouw doelgroep moderniseert en verandert, misschien iets minder snel of anders, maar ze blijven niet staan. Verder zijn er verschillende schrijvers, die meerdere genres hebben (bv literatuur en detektive of zo) en dan voor één van de genres een pseudoniem kiezen. Dat zou natuulijk ook een mogelijkheid zijn. En een succesvolle schrijver (Grisham of Dickers) bedient ook een kleine doelgroep, alleen door de populariteit lezen plotseling heel veel anderen ook dat boek, maar geen andere boeken in dat genre. Of hun succes met het boek, het moment of gewoon met de marketing (en dus geld) te maken hebben, geen idee, maar dat is voor jou vermoedelijk onmogelijk. Dus vergelijk je met iets wat realistisch is, en ga gewoon zo door, en schrijf met plezier, zonder overdreven druk. Succes.

    1. Ik denk inderdaad dat ik al wel een heel eind ben, het ging me eigenlijk in deze blog vooral om de uitleg waarom ik voor deze doelgroep schrijf 😉 En ik zit niet voor niks op instagram en allerlei andere sociale media, zodat ik gewoon ‘bij’ blijf in de doelgroep, dus dat komt wel goed 😉

  3. Ik ben heel blij dat je voor deze doelgroep schrijft! ik mistte op die leeftijd ook boeken die voor mij waren geschreven want “volwassenboeken” waren soms toch echt wel iets te volwassen en kinderboeken, daar was ik echt uit gegroeid. Ik ben heel blij dat jouw doelgroep boeken van jou kan lezen!
    Qua publiek weet ik het niet zo goed. Ik wil ooit een keer een prentenboek schrijven en eigenlijk ook wel echt een keer een roman. Maar goed, dat zijn natuurlijk wel echt twee verschillende doelgroepen :).

    1. Heel herkenbaar, ik schrijf ze ook echt omdat ik ze zelf miste op die leeftijd. Ik ben heel benieuwd naar wat jij uiteindelijk gaat schrijven 😀 Verschillende genres en doelgroepen hebben is geen slecht idee!

  4. Mooi om te lezen waarom je bewust voor deze doelgroep schrijft! Schrijven voor een kleine doelgroep maakt het zeker lastig om op een gegeven moment fulltime als schrijver te kunnen leven. Maar je kunt dan ook altijd nog vak gerelateerde dingen ernaast doen. Zoals spreken en lezingen geven, soortgelijke boeken redigeren, gastles geven als schoolschrijver (om jongeren te stimuleren te lezen) etc.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.