Schrijfsel #25 Het Grote Verhaal

Met enige regelmaat heb ik het over het Grote Verhaal. Een tijd geleden vertelde ik dat mijn missie met mijn bedrijf ‘het Grote Verhaal’ vertellen is. Maar wat is dat Grote Verhaal? De dag voor Kerst leek me een goede gelegenheid om je er meer over te vertellen.

Volgens mij was het C.S. Lewis die met de term ‘Het Grote Verhaal’ kwam. In zijn essay Myth became fact legt hij uit dat het Evangelie een mythe is die waarheid werd en later vertelde hij dat fantasieverhalen christenen kunnen bemoedigen en in kinderen een verlangen aanwakkeren naar het Grote Verhaal. In veel fantasy boeken gaat het over de strijd tussen goed een kwaad, een strijd die juist een christen goed kent. Die verhalen herinneren ons aan de goede afloop die er is, aldus een goede vriend van Lewis, J.R.R. Tolkien.

Het Grote Verhaal
In de kern is het Grote Verhaal het plan van God met de wereld. Een Verhaal dat z’n oorsprong vond in de eeuwigheid en toen de zwartste dag in de geschiedenis van de mensheid aanbrak, werden de eerste zinnen uit dat Verhaal met ons gedeeld. Dat wat kapot gegaan was, zou hersteld worden. Er zou Iemand komen om de kloof tussen God en mens weer te overbruggen. In de vele jaren die volgden werd steeds een tipje van de sluier opgelicht van dat grote reddingsplan en zo’n 2000 jaar geleden werd het werkelijkheid. In een klein stadje in Israël werd een Kindje geboren. Hij werd in doeken gewikkeld en in een kribbe gelegd. Zijn naam zei alles wat je over Hem moet weten: Jezus, dat betekent Zaligmaker. Hij kwam om Zijn volk zalig te maken van hun zonden. De enige die dat kon was Hij. God de Vader had Hem gestuurd, Hij was de Zoon van God. God werd mens en woonde bij ons. Immanuël, God met ons. Maar niet alleen kwam de Zoon van God naar deze aarde om bij ons te wonen. Hij kwam ook om te sterven. Hij stierf aan een kruis, niet omdat Hij opstandig was, maar om de zonde te verzoenen. En het allermooiste aan het Verhaal: Hij stond op uit de dood en leeft. Voor altijd.

Volgens C.S. Lewis en J.R.R. Tolkien zijn de verhalen die wij vertellen een afspiegeling van dat Grote Verhaal. Dat is wat mijn verlangen is met mijn schrijfwerk, dat het wijst op Jezus en wat Hij gedaan heeft voor mij en wat Hij voor jou wil doen.

Scheppende kunst
Ik werd me hier nog meer van bewust toen ik mijn bedrijf in ging schrijven bij de Kamer van Koophandel. Je moet je activiteiten doorgeven en elke activiteit heeft een code. De belangrijkste activiteit van mij 9003 – Schrijven en scheppende kunst. Ik vind het prachtig. Een schepsel dat verhalen schept, tot eer van haar Schepper. Dat is waarom ik steeds weer achter de computer kruip. Ook als ik geen zin heb of geen inspiratie denk te hebben. Het Grote Verhaal moet verteld worden. Doe jij ook mee?

Liefs,

Mirjam

Kom me volgen op social media

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.