Special #7 Gastlessen verzorgen

In mijn hoogtepunten lijstje van 2018 schreef ik er al over: op 18 december 2018 mocht ik een aantal gastlessen verzorgen op het Van Lodenstein college in Amersfoort, mijn eigen middelbare school. In dit bericht vertel ik je hoe ik het heb aangepakt en hoe ik het ervaren heb.

Actiefoto 😉

Ieder jaar wordt op het VLC een voorleeswedstrijd georganiseerd. Een van de docenten had voorgesteld dat het leuk zou zijn om ook een, voor de leerlingen, bekende schrijver uit te nodigen als jurylid voor deze wedstrijd. De mediathecaris van de school woont toevallig bij mij in de buurt en ik had al regelmatig met hem gesproken over mijn boeken, aangezien ze het meest gelezen worden op het VLC. Hij dacht dus meteen aan mij, maar naast jurylid zijn, stelde hij voor dat ik ook een aantal gastlessen zou geven. Dat vond ik heel erg spannend, hoewel ik hiervoor 4 jaar les heb gegeven 😉

Tijdens een telefonisch overleg met de voorzitter van de sectie Nederlands spraken we af dat ik, naast dat ik zou vertellen over mijzelf en mijn werk, ook een opdracht voor de leerling zou meenemen. Daarmee ben ik aan de slag gegaan en hieruit onstond de volgende globale opzet:

  • Eerst vertelde ik iets over mijzelf en wat ik doe (schrijven).
  • Vervolgens probeerde ik binnen 4 minuten het proces van idee naar een daadwerkelijk boek te vertellen.
  • Daarna vertelde ik waarom ik nu eigenlijk boeken schrijf. Bij het vorige punt konden de leerlingen horen wat er nu allemaal voor nodig is om een boek te schrijven en ik kon me voorstellen dat ze zich afvroegen waarom iemand zo’n lang en ingewikkeld proces vrijwillig aangaat.
  • Vervolgens was er de gelegenheid om vragen te stellen. Het verschilde heel erg per klas hoeveel vragen er werden gesteld. Ook waren er een aantal vragen die steeds terugkwamen (Kunt u leven van het schrijven, of heeft u ook een bijbaantje? Schrijft u echt met de hand, of gebruikt u een laptop?), maar soms kwamen ze met heel creatieve vragen, waar ik echt even over na moest denken.
  • Als er geen vragen meer waren, mochten de leerlingen aan de slag met een opdracht. Ik had een stukje verhaal meegenomen en dat stopte precies op een heel spannend moment. Het probleem was echter dat ik niet meer wist hoe het nu verder moest gaan en mijn vraag was of de leerlingen het voor mij af konden schrijven. In de ene klas gingen ze er in tweetallen mee aan de slag, in de andere klas in groepjes en weer in een andere klas individueel.

Het geven van de gastlessen was een superleuke ervaring die ik echt niet had willen missen. Ondanks het feit dat ik de volgende dag uitgeput was en echt een dag nodig had om te herstellen, zou ik het zo weer doen. Dus mocht je interesse hebben, stuur gerust een mailtje via het contactformulier 😉

Voor mijn medeschrijvers, hebben jullie weleens gastlessen gegeven? Hoe beviel dat?

Liefs,

Mirjam

2 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *