Mini reviews #23 Wij waren, ik ben, Dear Mrs. Bird en De olifantendief

Ik probeer altijd diversiteit aan te brengen in de boeken die ik review, maar vandaag is dat wel éxtra goed gelukt. Ik vertel je meer over het biografische verhaal van Israël van Dorsten, vervolgens deel ik mijn review van het feelgood-achtige boek Dear Mrs. Bird en tot slot review ik het jeugdboek De olifantendief. Dan moet er wel iets tussen zitten wat bij jou past, toch?

Wij waren, ik ben // Israël van Dorsten
Specificaties: Biografie // Uitgeverij Pluim // Nederlands // 2022 // 304 blz’s
Samenvatting: Op zondag 13 oktober 2019 verliet ik de boerderij waar ik jarenlang vastzat en stapte een café in Ruinerwold binnen. Op dat moment maakte ik me definitief los uit de geloofswereld van mijn vader, die mij vijfentwintig jaar lang in zijn macht had. In ‘Wij waren, ik ben. Weg uit Ruinerwold’ beschrijf ik mijn leven. Mijn vaders geloof en overtuigingen waren mijn realiteit: naar school ging ik niet, ik bestond niet eens voor de buitenwereld, en ik had geen vrienden. Er waren alleen de geesten die om ons heen dwaalden en waarmee we praatten. Bidden was onze enige redding, God zat altijd in mijn hoofd. Dan komen de eerste scheurtjes in mijn geloof, en dat worden er geleidelijk steeds meer. Het internet is de sleutel voor mijn ontwikkeling. Ik zoek een weg naar de vrijheid voorbij schuld, angst, verdriet, onzekerheid. Maar wanneer mijn gedachten eindelijk vrij zijn, voel ik me meer opgesloten dan ooit. Ik wil weg uit de boerderij waar ik samen met mijn familie verborgen voor de buitenwereld leef. Maar wie gaat mij helpen?
Mijn mening: In 2019 is het Ruinerwold een beetje aan mij voorbijgegaan. Ja, ik las de nieuwsartikelen en hoorde het een en ander erover, maar er waren andere zaken die mijn aandacht vroegen. In 2022 zag ik echter op LinkedIn een bijdrage van Edino van Dorsten voorbijkomen, waarin hij vertelde over het boek dat zijn broertje had geschreven en hoe trots hij op hem was. Toen besloot ik het boek te gaan lezen en man, man, wat een rollercoaster was dat. Ik voelde me ergens een soort ramptoerist dat ik het las, maar ik dacht ook bij mezelf: Israël heeft dit zélf uitgebracht, dus als hij niet had gewild dat we het zouden lezen, zou hij dat niet gedaan hebben. Af en toe had ik het gevoel dat hij in herhaling viel, maar dat was voor hem de praktijk van alle dag. Ik vond het geweldig geschreven, waardoor ik echt bleef lezen. Na het lezen van het boek heb ik met mijn ouders ook de documentaire gekeken (De kinderen van Ruinerwold) en ik denk dat je de documentaire beter begrijpt als je het boek hebt gelezen. Het boek gaat meer in op de geloofsovertuiging van Israëls vader, maakt duidelijk wat het dan is wat hij geloofde.
Eindoordeel: Ik vind het niet passend om voor dit boek een sterrenoordeel te geven, maar ik zou het iedere volwassene aanraden om te lezen.

Dear Mrs. Bird (Beste mevr. Bird) // A.J. Pearce
Specificaties: Historische roman // Picador // Engels (UK) // 2017
Samenvatting: Emmy reageert op een advertentie waarmee haar droomcarrière als oorlogscorrespondente in vervulling zal gaan. Denkt ze. Ze blijkt brieven te moeten selecteren voor een damesblad. Haar bazin, mevrouw Bird, zal deze beantwoorden. Ongepaste brieven horen in de vuilnisbak. Maar als Emmy de soms wanhopige smeekbeden leest, besluit ze deze lezeressen in het geheim terug te schrijven. Het verhaal speelt zich af tijdens het begin van de Tweede Wereldoorlog, een bizarre tijd.
Mijn mening: Met de schrijfstijl had de auteur me meteen te pakken, het verhaal las heerlijk weg en de gebeurtenissen deden me denken aan de boeken van Ellie Dean. Het alledaagse leven ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Net als in iedere andere tijd hadden de mensen die tijdens de oorlog leefden ook dromen en verlangens. Ik genoot van de ontwikkeling die Emmy doormaakte, al vond ik bepaalde gebeurtenissen wel vergezocht. Het was prettig dat in dit boek de focus lag op vriendschap en de carrière van Emmy en niet zo zeer op haar liefdesleven.
Eindoordeel: 3,5 ster(ren)

De olifantendief // Jane Kerr
Specificaties: Historisch Jeugdboek // Ploegma kinder- & jeugdboeken // Nederlands (vert. UK) // 2021
Samenvatting: Schotland, 1872. Een jonge zakkenroller raakt per ongeluk betrokken bij een veiling van wilde dieren, en voor hij het weet wat hem overkomt, moet hij mee met de koper van de indrukwekkende olifant Maharadja. Zijn opdracht: als ‘Indiase prins’ op de olifant naar de dierentuin van Manchester rijden. Binnen zeven dagen. Overal lopen mensen uit om dit spektakel te zien, maar niet iedereen heeft goede bedoelingen. Als er steeds vaker dingen misgaan begint Danny zich af te vragen of hij zijn reisgenoten wel allemaal kan vertrouwen… Maar één ding weet hij zeker: voor Maharadja zou hij door het vuur gaan – en Maharadja voor hem!
Mijn mening: Eigenlijk nam ik dit boek min of meer toevallig mee uit de bibliotheek. Ik was op zoek naar boeken van Pieter Koolwijk en zag twee exemplaren van De olifantendief staan. De titel klonk leuk en de flaptekst sprak me aan, dus ik begon met lezen en daar heb ik zeker geen spijt van gehad! Het is een superleuk, avontuurlijk boek met spannende twists. Het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en dat maakt het nog interessanter.

Welk boek staat op jouw leeslijstje of heb jij al gelezen van deze boeken?

PS: Dit blogbericht bevat een of meerdere affiliate link(s). Als je via deze link iets koopt, krijg ik een klein percentage van het aankoopbedrag. Uiteraard betaal je daar zelf niets extra voor 🙂