Mini reviews #29 Een wereld van verschil, Zwarte zwanen en Een schitterend plan

Soms vind ik het best lastig om een review te schrijven van een boek, maar gelukkig heb ik mijn reading journal waarin ik kan terugblikken hoe ik een bepaald boek vond. De recensies van vandaag heb ik allemaal al eens gepost op het account van De Wedloop, maar da’s mooi makkelijk, om de boel te kunnen hergebruiken, zeker omdat ik een beetje achterloop wat betreft blogcontent 😉

Een wereld van verschil // Carla Laureano
Specificaties: Psychologische feelgood (christelijk) // Kok BoekenCentrum // Nederlands (vert. USA) // 2022 // 400 blz’s
Het verhaal: Interieurdesigner Kendall Green is opgegroeid in pleeggezinnen. Ze slaat dan ook steil achterover wanneer ze hoort dat ze niet één, maar liefst vijf huizen heeft geërfd van haar tot dan toe onbekende grootmoeder. De huizen staan in het dorpje Jasper Lake. Kendall reist erheen om de huizen klaar te maken voor de verkoop, maar eenmaal ter plekke ontdekt ze dat de keuze om de huizen te verkopen verregaande consequenties zal hebben voor het dorp. De jonge burgemeester Gabriel Brandt doet dan ook hard zijn best om Kendall op andere gedachten te brengen. Maar om de knoop te kunnen doorhakken, moet Kendall eerst op zoek naar de waarheid over haar eigen verleden.
Mijn mening: In eerste instantie lijkt het het zoveelste verhaal over een stadsmeisje dat naar een bergdorpje gaat om daar de boel te fiksen, maar onder die zoete oppervlakte schuilt een prachtig verhaal over in het reine komen met je verleden. Het duurde even voordat ik in het verhaal zat, maar daarna werd ik al snel meegezogen in de wereld van Gabe en Kendall. Wat ik persoonlijk fijn vond aan hun romance was dat ze niet zo overdreven riepen dat het voorbestemd was ofzoiets, maar voorzichtig aftasten, hoewel de vonk wel erg snel oversprong. Als ik een minpuntje zou moeten noemen (wat niet aan het boek of de schrijfstijl ligt) is dat het zich afspeelt in de herfst en winter. Op een gegeven moment worden de personages overvallen door een sneeuwstorm, niet echt wat ik zou verwachten bij deze cover en al helemaal niet bij een zomeractieboek. Tegelijkertijd deed het voor mij niets af aan de boodschap van het boek en zou ik hem zeker aanraden.
Eindoordeel: 3,75 ster(ren)

Zwarte zwanen // Hope Adams
Specificaties: Thriller / whodunnit // Mozaïek // Nederlands (vert. UK) // 2021 // 366 blz’s
Het verhaal: Een meeslepende, historische whodunnit over tweehonderd vrouwen op één schip. Dit boek is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van tweehonderd gedetineerde vrouwen die op zee geconfronteerd worden met opsluiting, verlies – en moord. Alle vrouwen gaan aan boord van een driemaster, op transport gesteld naar Tasmanië. Ze zijn gestraft voor lichte misdrijven, op één vrouw na: zij is een moordenares. Als midden op zee een van de vrouwen dodelijk verwond wordt, breekt er paniek uit. Wie heeft dit gedaan? En wie wordt het volgende slachtoffer?
Mijn mening: De laatste tijd heb ik vooral veel feelgood gelezen en deze historische roman was een verademing. Het was niet bloedstollend spannend (ik kon ’s avonds nog wel slapen), maar het maakte me wel heel nieuwsgierig naar de afloop van het verhaal. Het verhaal kent diverse tijdsprongen, maar deze worden duidelijk aangegeven. Tot het einde toe blijft het spannend wie de moord heeft gepleegd en je wordt diverse keren op een dwaalspoor gezet. Een prachtig boek over schuld, onschuld en tweede kansen. Ik zou ‘m zeker aanraden!
Eindoordeel: 3,75 ster(ren)

Een schitterend plan // Amanda Wen
Specificaties: Dual timeline roman (christelijk) // Kok BoekenCentrum // Nederlands (vert. USA) // 2022 // 320 blz’s
Het verhaal: Voor Sloane Kelley is haar afkomst een raadsel. Haar moeder heeft haar na haar geboorte achtergelaten in een bus en is daarna uit beeld verdwenen. Nu helpt Sloane in haar werk als museumcurator anderen om dichter bij hun roots te komen. Tot ze op een dag op een negentiende eeuws dagboek stuit. Het is het begin van een zoektocht met een uitkomst die ze nooit voor mogelijk had gehouden.
Eindoordeel: Om eerlijk te zijn was ik wel een beetje klaar met boeken over personages die op geheime documenten stuiten waarmee ze een raadsel uit het verleden uitvogelen. Het concept is al vaak uitgevoerd, maar toch wist ‘Een schitterend plan’ mij te grijpen. De juiste dosering heden-verleden droeg daar zeker aan bij, evenals de fijne personages en humor die in het verhaal verweven is. De uiteindelijke boodschap dat Gods plan beter is dan de plannen die wij zelf verzinnen loopt mooi door het verhaal heen en ik vind dit een heel sterke debuutroman! Als iemand mij verteld had dat het geschreven was door een ervaren romanschrijfster had ik het ook geloofd!
Eindoordeel: 4,25 ster(ren)

Heb jij een van deze boeken al gelezen? Zo ja, wat vond je ervan?

PS: Een wereld van verschil en Een schitterend plan zijn deze maand slechts €15,00 (i.p.v. €22,99 en €23,99)