Persoonlijk #27 Hoe ben ik gestructureerd geworden?

Vorige week zaterdag beloofde ik het al: ik zou je wat meer over structuur vertellen en hoe ik gekomen ben waar ik nu sta. Twee jaar geleden deelde ik hier ook al iets over, maar vandaag wil ik de nadruk meer op het persoonlijke verhaal leggen en ik hoop dat het je inspireert om orde en structuur aan te brengen in jouw leven.

NASA hoofdkwartier
Toen J. en ik nog niet zolang verkering hadden noemde hij mijn werkkamer het NASA hoofdkwartier en toen ik een paar weken geleden zei dat ik een chaoot ben, geloofde hij daar helemaal niets van. Mijn werkkamer is keurig opgeruimd en ik houd alles zo precies bij, dan ben je toch gestructureerd? Zelf zie ik het niet zo en ik denk dat het komt omdat ik het hele verhaal ken. Ik herinner me nog de Mirjam die altijd opdrachten net op tijd of regelmatig te laat inleverde (wel met creatieve smoesjes). De Mirjam met het slordigste kastje/laatje van de klas (op de basisschool). Hoe het kwam wist ik niet, telkens nam ik me voor het netjes te houden en het lukte niet. Ook zat ik regelmatig in tranen op mijn kamer tussen de rommel en wist ik gewoon niet wat er mee moest gebeuren. Waar begon je met opruimen?

Dus, of je het wilt geloven of niet: ik ben van nature een chaoot. Ik ben niet met een planner in de hand geboren met als levensmissie om de wereld te structureren.

Hulpbronnen
Ik vraag me af of er überhaupt wel mensen met een planner in hun handen worden geboren (figuurlijk dan), maar je hebt bepaalde types die makkelijker zijn met structuur en plannen. De rest van ons moet de juiste hulpbronnen aanboren om een enigszins gestructureerd persoon te worden. Ik heb inmiddels een aardig lijstje hulpbronnen:

  • Mijn bullet journal // Ik ben er nog steeds van overtuigd dat als ik dit niet had ontdekt in juni 2016, ik nog steeds bezig zou zijn met afstuderen.
  • Productiviteitsboeken // Hierin ben ik het afgelopen jaar behoorlijk in doorgeschoten en ik zou je ook willen aanraden niet te veel boeken tegelijk te lezen. Maar als je dan toch wat boeken wilt lezen hier wat tips: Lees bijvoorbeeld het boek Grip van Rick Pastoor, Getting things done van David Allen of Redeeming your time van Jordan Raynor (je hoeft deze boeken niet allebei te lezen, één is genoeg).
  • Lijstjes // Of eigenlijk één lijstje, zoals je in één van de productiviteitsboeken zult lezen. Eén grote lijst waar je alle gedachten die in je hoofd opkomen aan klusjes opschrijft. Vervolgens kan je het gaan verdelen over je agenda/bullet journal etc.
  • Deze revolutionaire planmethode // Dit heb ik vrij recent ontdekt en helpt mij echt bij het gedaan krijgen van mijn to-do lijstjes.
  • Notion // Dit is eigenlijk gewoon de digitale versie van mijn bullet journal, werkt vooral bij schrijfwerk erg goed.
  • Gewoontes // Al de bovenstaande hulpbronnen zijn heel leuk en aardig, maar als je er verder niets mee doet is het vrij zinloos. Het gebruik van de hulpbronnen moet een gewoonte worden. Een boek wat mij hier echt bij geholpen heeft is Elementaire gewoontes. De auteur van dit boek heeft in zijn jonge jaren een ongeluk gehad, waardoor structuur de enige manier was waardoor hij nog veel gedaan kreeg. En hoe bracht hij die structuur aan? Precies: door gewoontes te integreren in zijn leven.

Inzet, energie en wilskracht
Het gaat me niet altijd makkelijk af, al ziet het er voor de buitenwereld misschien wel zo uit. Leven met structuur vraagt inzet, energie en wilskracht en als ik het loslaat is mijn leven binnen no-time een puinhoop. Dat weet ik en daarom steek ik energie in het vasthouden van die structuur. Het kost dan misschien energie, het zorgt wel voor stressvermindering, dus onderaan de streep is het alleen maar winst.

Ben jij van nature gestructureerd of een chaoot?

Liefs,

Mirjam

2 Reacties

  1. Leuke blog weer! Tja, die vraag… Eigenlijk weet ik het niet zo goed. Ik denk dat ik wel een soort van gestructueerd ben, omdat als er rommel is in mn kamer kan ik er echt niet tegen en word altijd wel een beetje chagrijnig (: En dan ruim ik het wel weer op natuurlijk. Ik probeer ook altijd zo veel mogelijk aan mn planning te houden, maar dat lukt dus niet altijd. Ik denk dat ik er tussen in zit. En een bullet journal helpt inderdaad goed!

    1. Ergens ertussenin zitten is goed. Ik ben ook lang niet altijd even gestructureerd, maar rommel in m’n kamer kan ik ook niet zo goed hebben. Het kan zich een tijdje opbouwen, maar uiteindelijk ga ik toch opruimen. Fijn dat een bullet journal bij jou ook goed helpt!

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: